Det där var en väldigt intressant artikel Anders. Tack för att du ville dela av dig med den.
Jag är faktiskt mycket oroad över hela händelse utvecklingen som skett och hur många arter som redan dött ut. 122 st sedan 1980.
Calculations based on extinction rates suggest that the current extinction rate of amphibians could be 211 times the background extinction rate.
Iochmed vår iblandning i naturen så är det nog bara en tidsfråga innan den hittas i Sverige med.
Riktigt läskigt tycker jag.
Amphibian ark är ett projekt som dragits igång för att skydda världens groddjur och ge dem en chans med bla förökning i fångenskap.
Är det inte så att en hel art av en utrotningshotad grodart från mellanamerika har samlats in och hålls nu i Eskilstuna zoo, där man har en special byggnad för dem och hoppas på förökning. JAg minns inte hela den här storyn...
Jag tror det var ett av amphibian arks projekt iaf. Läs mer här för de som är intresserade vad de sysslar med.
http://www.amphibianark.org/Och tänk på.. Likt en kanariefågel i en kolgruva är världens grodpopulation och deras hälsa antagligen en bra indikator på vad som kommer att hända i en nära framtid!
Redigerat av Orkidétjuven: 22-07-2010, 22:33