Min Hippolyte från förra hösten överlevde inte vintern.
Vill minnas att det bara fanns två "blåa" rosor att beställa så jag beställde den andra också, Rhapsody in Blue men så värst blå är den ju då inte, snarare mer rosa/lila. Inte ett dugg lik bilderna som fanns på odla. Jag har bilderna från odlas butik sparade så man kan jämföra.
De två första bilderna är på min Rhapsody in Blue:
RhapsodyinBlue.jpg ( 91.46k )
Antal nedladdningar: 53
RhapsodyinBlue2.jpg ( 57.61k )
Antal nedladdningar: 41Här är bilderna på Rhapsody in Blue från Odla:
RhapsodyinBlueOdla.jpg ( 58.07k )
Antal nedladdningar: 55Bildtexten från Odla: Något så ovanligt som en blålila buskros med halvfyllda blommor och gula ståndare. Doften är en blandning av citron och viol. Frisk och lättodlad. Blir ca. 150 cm hög och 100 cm bred. Vald till årets ros i England 2003. Härdig till zon 4-5. Är uppkallad efter Gershwin's jazzlåt från 1927 med samma namn.
Och Hippolyte från Odla:
HippolyteOdla.jpg ( 62.75k )
Antal nedladdningar: 58Bildtexten från Odla: En gallicaros som blommar mycket rikligt. Blommorna är tätt fyllda, rosettlika i en purpurviolett färg som övergår till blåaktigt violett med ljusare schatteringar på de inre kronbladen. Utsökt doft av körvel. Blir ca. 120 cm hög och 100 cm bred. Härdig till zon 5-6. Är en gammal sort, känd före 1842, okänt ursprung. Är uppkallad efter Hippolytos från den grekiska mytologin.
Redigerat av DykUnderYtan: 25-07-2010, 08:50