CITAT (magiana @ 09-08-2004, 23:38)
CITAT
En tumregel brukar vara att man bara ska iaktta första året med en ny trädgård. Inga stora ingrepp som man sedan ångrar alltså!
Det är ju en omöjlig regel att hålla! Jag flyttade hit till en platt gräsmatta i december förra året och jag har inte kunnat låta bli att gräva lite rabatter och bygga staket. Så småningom kommer väl ideérna om hur jag ska forma trädgården med buskar, träd, gångar m.m. men nåt måste man ju göra NU!
Jag har inte heller kunnat hålla mig riktigt (första året som trädgårdsägare), men vissa saker har jag varit glad att jag sparade, nu när jag ser hur dom växer/blommar (något som jag först trodde var ogräs har nu visat sig vara "brinnande kärlek", fin färgklick, glad att jag sparade några..). Å andra sidan är jag helt övertygad om att jag INTE vill ha 50 kvm gullris, 50 kvm tistlar och 50 kvm vildvuxna buskar på trädgården. Så jag har genomgått gullrisaggressioner och kapa-busk-frenesi, vilket jag inte ångrar! Däremot var jag fundersam på om jätterhododendronen och de dumt placerade syrenerna skulle få vara kvar, samt den taniga lilla stackars vinbärsbusken... Men nu i efterhand är jag glad att jag lät dom stå kvar! Rhododenronen var en upplevelse, syrenerna var mörkt lila och supertäta och den taniga vinbärsstackaren dignade av bär! Jag får helt enkelt försöka planera trädgården efter vad som redan står här, och det är en del pärlor har jag upptäckt.