CITAT (*Stintan* @ 01-08-2010, 20:54)

Vem är du att döma vad andra väljer att lägga sina pengar på? Nu har jag inte betalat några 10.000 för min blandrashund men för mig är hon då värd betydligt mer än det. Hunden mår väl knappast dåligt av att någon tycker den är värd att betala 10.000 för. Men du kanske tycker det är bättre att dom hamnar hos nån pundare eller nån som behöver en penisförlängare för en tusenlapp.
Låt blandisarna kosta så kanske folk tänker efter innan dom köper hunden istället för att dom har den som slit och släng och omplacerar för att dom inte insett vad hundägande innebär. Annars blir det snart som i kattvärlden. Vi är på god väg redan. Hundstallarna är överfulla!
Jag är kluven.
Å ena sidan: BRA att djuren kostar! Djur SKA kosta pengar så köparen tänker efter ordentligt före, och är rädd om sitt djur. Å andra sidan: så mycket pengar för en blandras, hur seriös är "uppfödaren" egentligen? Hur många sjukdomar är föräldradjuren t.ex. testade för? Rasrena valpar och kattungar är dyra för att det är dyrt att föda upp på ett seriöst sätt, det kostar att köpa in avelsdjur, meritera dem, hålla dem i toppform, testa för rasbundna sjukdomar etc.
Betala dyrt till seriös rasuppfödare = ge personen tillbaka något av h*ns utgifter, det är en dyr hobby och de flesta går rejält minus. Betala dyrt till blandrasuppfödare = få en backyard breeder att skratta hela vägen till banken?
Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.