CITAT (Inga från Närke @ 01-08-2010, 22:40)

.........bara privata som vill "tjäna sig en liten hacka"..............
Vi som "bara" vill ha hund för sällskap och kärlek, behöver inte en för utställning m.m. behöver inte ha alla dessa egenskaper som en renrasig hund äger (gör inget med ett snett öra eller krokig svans eller vad det kan vara, frisk ska den ju vara förståss)..................
Det första där måste jag fråga vad du menar..... privata?? Vi som föder upp renrasiga vad är vi?? Inte är vi statliga eller kommunala eller något sånt, vi är också så privata man kan bli - hunduppfödning är i 99 fall av 100 en väldigt dyr hobby.
Du som "bara" vill ha en hund till sällskap, säger du, behöver inte de egenskaper en renrasig hund har. Samma sak där 99 uppfödare av 100 föder upp sällskapshundar (nu menar jag inte att exempelvis bruks- och jakthundar föds upp som sällskapshundar men som motsats till, som många tycks tro, utställningshundar) - om någon sedan vill ställa ut hunden är det jättekul men jag kan gissa att av dom hundar jag fött upp under snart 30 år kanske 5 är utställda (utom dom jag själv ställt ut) Den stora "utmaningen" och det allra viktigaste är att föda upp friska, sunda hundar av den ras man valt och föra detta vidare i generationer. Vare sig man ställer ut eller föder upp eller jagar eller "bara" har en sällskapshund skall du ju leva med hunden 365 dagar om året i helst uppemot 15 år - då vill man förståss inte föda upp sjuka eller psykiskt dåliga hundar. Jag vet vad mina hundar har för ev. sjukdomar och skavanker i 8-10 generationer bakåt - hur mycket tror du din uppfödare vet om sina hundar?
Anki