Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Japansk lönn
          Dool
          Inlägg 01-08-2010, 14:53
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 34
          Medlem nr: 32 542

Hej,

har en japansk lönn Bloodgood planterad i en perennrabatt alldeles vid husväggen (stammen är väl ca. 30-40 cm ifrån väggen). Har läst på lite och de verkar ju bli rätt stora - fungerar det att den är placerad så nära? Det är förra ägarna som planterat och jag har svårt att hitta en annan plats för den....

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Huggorm
          Inlägg 01-08-2010, 20:04
          Länk hit: #2

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Tror inte du behöver vara orolig. Stora träd kan lyfta på husgrunder, men troligtvis inte småträd och buskar som japanska lönnar. Möjligen kan dom skicka in rötterna i avloppsrör för att söka vatten och näring, men jag vet inte hur farliga lönnar är på sådant.

Citera
          malcolm
          Inlägg 02-08-2010, 11:13
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

CITAT (Huggorm @ 01-08-2010, 21:04) *
          Tror inte du behöver vara orolig. Stora träd kan lyfta på husgrunder, men troligtvis inte småträd och buskar som japanska lönnar. Möjligen kan dom skicka in rötterna i avloppsrör för att söka vatten och näring, men jag vet inte hur farliga lönnar är på sådant.

Småträd och buskar som japanska lönnar...?!?! Min var enorm och det var därför jag tog ner den eftersom den var på väg in i vardagsrummet på 2:a våningen och skymde utsikten därifrån totalt. Den bestod inte av bara en stam utan fem som började luta allt mer ifrån varandra och jag var rädd att någonting skulle knäckas och komma in genom fönstren en stormig dag. Lämnade någon halvmeter kvar av stammarna och nu har det kommit upp nya skott från de gamla rötterna som skall få växa vidare eftersom jag gillar blodlönnar och det var inte självklart att sätta motorsågen i det gamla trädet. Kan berätta att den grövsta stubben är 25 - 30 cm i diameter och det är inte vad jag vill kalla för "småträd" eller "liten buske". Skulle ha fotat "stubbuketten" nu när jag var ute och hämtade in posten men det regnade så infernaliskt så jag ville inte ta ut kameran men jag kanske återkommer med bilder vid ett senare tillfälle.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 02-08-2010, 11:21
          Länk hit: #4

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (malcolm @ 02-08-2010, 12:13) *
          Småträd och buskar som japanska lönnar...?!?! Min var enorm och det var därför jag tog ner den eftersom den var på väg in i vardagsrummet på 2:a våningen och skymde utsikten därifrån totalt. Den bestod inte av bara en stam utan fem som började luta allt mer ifrån varandra och jag var rädd att någonting skulle knäckas och komma in genom fönstren en stormig dag. Lämnade någon halvmeter kvar av stammarna och nu har det kommit upp nya skott från de gamla rötterna som skall få växa vidare eftersom jag gillar blodlönnar och det var inte självklart att sätta motorsågen i det gamla trädet. Kan berätta att den grövsta stubben är 25 - 30 cm i diameter och det är inte vad jag vill kalla för "småträd" eller "liten buske". Skulle ha fotat "stubbuketten" nu när jag var ute och hämtade in posten men det regnade så infernaliskt så jag ville inte ta ut kameran men jag kanske återkommer med bilder vid ett senare tillfälle.

Som sagt, du pratar om något helt annat än den "Bloodgood" som tråden handlar om.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-08-2025, 00:43

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon