Problemet med sk handjagare (cylinderklippare) är att det är svårt att klippa runt träd och buskar med dessa om det är lite trångt. Har själv en bensindriven Klippo utan drivning på hjulen sedan 20 år tillbaka och kan inte tänka mig nå´t annat Hade en cylinderklippare de första åren i huset men blev alltid tvungen att gå efter med grästrimmer och vad det gäller ljudet så låter den mera än vad min Klippo med gjutet aluminiumchasssie gör. Enda gången jag störs av grannarnas motorklippare är när någon börjar klippa en okristlig tid på tex. lör- och söndagsmorgnar men kan hålla med om att gräsklippning ofta startar en "epidemi". Börjar någon klippa så följer andra i grannskapet strax efter, att en motordriven gräsklippare skulle släppa ut lika mycket kolväten per timme som en bil gör under ett varv runt jorden betraktar jag som rent nonsens. De flesta klippare idag går på 95-oktanig blyfri bensin men ekvationen stämmer inte heller med de gamla tvåtaktarna som lär vara skrotade sedan länge. Sedan kan man diskutera hur miljömässiga eldrivna klippare egentligen är vare sig de är batteridrivna eller får sin kraft från vägguttaget via en sladd, elen kommer ju någonstans ifrån och i Sverige liksom i många andra länder står kärnkraften för det mesta av elproduktionen och hur miljömässigt är det i förlängningen...?
Redigerat av malcolm: 03-08-2010, 15:50
|