Är tomt och arbetade ytor närmare en ha i storlek är det självklart att utnyttja trädgårdstraktor eller motsv.
Lägdan tar 2 timmar att klippa. De små gräsytor som vi har kvar tar med traktorn 3 x 45 minuter. I förrgår kväll regnade det. Grannen klippte med sin Stiga. Jag gick över en stund och vi klämde enbägare, snackade hundar och någon stupad älg. Sedan fortsatte han att klippa och jag gick in till Eva. Häromdagen körde han lite jobb med motorsågen. Jag kapade diverse trycktvirke till ett altanräcke på gersågen. Normalt kommer han som arrenderar en lägda av oss vid 23-tiden (aktuell årstid). Plöjer, fräser, harvar, sår eller skördar. Vår lägda och angränsande, arrenderade ytor tar fram till kl 03. Det handlar om respekt. Man måste göra saker när man har tid. När barnen somnat. När mjölkkorna är klara. När köttdjuren är besiktigade. När vardagsjobbet, vad det nu än är, är klart för dagen.
Målet är ju att göra fint i en trädgård eller att sköta djuren på rätt sätt. Prova att vinka in grannen på kaffe, ett glas vin eller en bärch. Då blir det tyst en stund. Tala om att du tycker att han kämpar hårt med sin trädgård! Smyg in lite mjukt att du tycker att det är skönt med kvällstystnaden fram emot niotiden. Kontentan är att du från "gnällkärring" har avanserat till en trevlig granne. OK då, förlåt, lite generellt uttalat men nog finns det lite substans i tankegången.
|