Tack Ruda! Visst är det en skogsgeting och inget annat. Har rättat inlägget.
Nej Red Top, jag är inte "modig", jag är för det första inte allergisk, och för det andra kan jag "läsa av" mina små vänner ganska bra. Skulle jag ta miste och få ett stick, så är det inte mer med det. Det gör mig inget (mer än att det gör ont ett tag förstås).
Men jag vet inte en enda orsak till att hon skulle sticka mig här. Getingar är inte "elaka" eller bråkiga av sig. De vill bara få vara ifred, få sköta sina sysslor som de anser är mycket viktiga (de är bra föräldrar!) - och så försvarar de förstås sitt hem och sina barn med sitt eget liv om det behövs.
DE är modiga, inte jag.
Denna satt och vilade sig på min ros. Den var så fin så jag fotade henne. För att vara stadig på handen tog jag ett lätt tag i själva rosen medan jag fotade, och då vandrade hon upp i min hand.
Att vandra upp i min hand och sticka mig, helt utan orsak och helt opovoserat, är korkat

. Djur är sällan korkade. De sparar sin energi dit där de behöver den, livet kan vara tufft ibland.
Och ni som är allergiska, jag beklagar verkligen och förstår fullständigt er rädsla, för er gäller det ju livet!! Om jag var allergisl skulle jag aldrig låta henne gå på min hand, hur mycket jag än "läser av" henne och känner mig säker på henne!!
Även de som "bara" är skräckslagna, utan att vara hotade "på riktigt" - rädslan är ju VERKLIG, det kan man inte rå för.
Men ens egen rädsla, och den "dom" man ger djuret eller krypet, är två olika saker som man ska försöka hålla åtskilda, tycker jag.
Lev! och Låt leva!!