Jag kommer aldrig att bli vegan/vegeterian, inte så mycket för näringens skull men det är ju så himla gott, gillar iof.sig vegetarisk mat också men skulle aldrig kunna avstå från en bit grillad karré. Tror på en allsidig och varierad kost med rotfrukter, grönsaker, bönor (baljväxter) och kött/fisk. Mina barn är uppväxta med kött/fisk men döttrarna säger sig inte äta "rött kött" numera vad de nu menar med det...?
Många förskräcktes när de fick veta att vi ytterst sällan drack mjölk här hemma men jag anser att mjölk är överreklamerat som livsmedel och inte är det gott heller, minns med fasa skolans mjölk under min uppväxt och hur man tvingades att dricka det ur rostfria plåtmuggar. Man tog ett djupt andetag och drack upp alltsammans i ett enda svep bara för att bli av med det, alternativet vatten fanns inte på 60-talets skolbespisningar utan alla skulle dricka samma. Mina föräldrar och bröder drack alltid mjölk till maten men jag vägrade och till slut slapp jag då jag mådde fysiskt illa av denna vita vätska. Sedan kom lättmjölken och den kunde till nöds fungera som måltidsdryck men som sagt, har aldrig tvingat mina barn att dricka mjölk. Hur har det då gått med deras tänder frågar sig kanske vän av ordning och jag kan berätta att mina tre barn, numera 18, 21 och 24 aldrig har behövt laga ett endaste hål mycket beroende av den varierade kost med bla. kött som jag serverat dem. Barnens mamma, min fd. hustru hade haft problem med sina blodvärden i hela sitt liv ända tills hon träffade mig, inte ens när hon var gravid hade hon dåliga värden vilket annars brukar vara vanligt. Jag anser inte att man skall äta massor av kött, 50 g räcker gott och väl till en måltid men visst är det smaskigt med en saftig T-bensstek eller en tjock skiva entrecote emellanåt.
Jag har alltid varit den som stått för planering, hemhandling och tillagning här hemma under alla år, även som gift och sammanboende. Har inga djupare kunskaper i näringslära utan levt efter devisen att lite av varje blir nog bra så det har aldrig fattats grönsaker eller frukt här hemma och det är min fasta övertygelse att det är så man skall äta för att må bra. Kosttillskott i alla ära men varför...? Allt finns ju i maten om man bara varierar den och jag fattar inte varför många föräldrar föredrar Findus och Semper istället för hemlagat mat till sina små barn, inte konstigt att så många ungar är kinkiga med maten.
Mat är lite "heligt" för mig och "Mamma Scan" med makaroner är i det närmaste portförbjudet här, har inget emot makaroner iof. sig men köttbullarna/pannbiffarna skall vara hemlagade från grunden och jag sätter en ära i att laga mat som det skall lagas även om det tar en del tid.
Redigerat av malcolm: 04-08-2010, 15:36