CITAT (Whiskuchi @ 04-08-2010, 15:16)

Å andra sidan är det ett val att ge barnen kött också. Eller att undvika fläsk (muslimer), eller att undvika blodprodukter (jehovas vittnen). Och tänk de familjer där de vuxna är laktosintoleranta, där förvägras de stackars barnen vanlig mjölk! Staaaaaackars!
För övrigt är det lustigt (eller tragiskt?) att just barn som får vegetariskt anses vara i riskzonen för undernäring, hur många ungar är det inte som får makaroner och mamma scans köttbullar utan att någon reagerar - det är ju kött, gu'bevars!
/Whiskuchi, vegetarian sedan 1996 (utan brist på näringsämnen, jag har kollat ;-)), vars barn får äta vegetariskt hemma och vad de vill borta.

visste att det skulle komma. Jag undrade bara varför det är så självklart att man ska få välja allt åt sina barn. Tycker det borde finnas ett neutralläge för en del saker så barnen får välja själva när de är mogna för det.
Sen undrar jag varför man ger sin hund kött men inte sina barn detsamma. Hundar kan också må gott på vegetarisk kost.
Att jag tänker på barnen är för att jag sett på nära håll hur det kan bli trots kunniga förädrar. Barn som varit blekgrå i hyn och taniga och ofta förkylda och hängiga. Dessa barn har förvägrats en allsidig kost men var också kinkiga med maten så dom åt ju inte ens det dom fick.
För mig har det varit viktigt att lära barnen äta så allsidigt som möjligt. En valde sen att bara äta vegetariskt under några år men har återgått, mest för att hon tycker att hon missade så mycket god mat. Egna val alltså. Jag tror att det är knepigare att välja till kött om man aldrig ätit det än att välja bort det om man är van vid det.