När jag gick på den där kursen i våras i vegetarisk matlagning så ställde jag faktiskt frågan till läraren om man verkligen fick i sig alla behövda ämnen via vegetarisk kost. Han svarade att: Mja om alla grönsaker man äter är odlade av en själv och genom att inte tillföra konstgödsel så finns det en teoretisk möjlighet att få i sig allting man behöver. MEN man kan behöva äta ofantliga mängder av vissa födoämnen, och det gäller att veta vilka, och hur roligt är det egentligen att stapla i sig kilovis av ett födoämne. Men om man köper sina grönsaker från affären, så menade han på att det inte fanns en chans i världen att få i sig alla spårämnen. Eftersom: Konstgödsel tillför ämnen (typ NPK) som hela tiden du blir berikad i överflöd av, men de olika grödorna utarmar olika spårämnen och ofta odlas samma gröda på samma plats hela tiden och därmed utarmas jorden på magnesium osv om det nu är det som tomater kräver (exempel taget ur luften, orkar inte leta igenom kurslitteraturen). Ekologiskt är väl lite bättre pga att NPK inte tillförs, men själva fattigdomen på annat är lika stor pga att man inte nyttjar "växelbruk". Obs att jag bara återger det vi fick lära oss, jag har inte kollat vidare om det stämmer.
|