Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> pioner som inte blommar
          Hum
          Inlägg 02-08-2010, 12:42
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 187
          Medlem nr: 7 086

Hej,

jag har i vår flyttat in i en villa, och haft en spännande tid att följa med vad som tittar upp i rabatterna.

Det kom bl.a. upp tre stora pionbuskar, som nog ser frodiga och bra ut, men inte en knopp eller blomma på en av dem under hela sommaren - vad kan vara felet? Läget är nog soligt och bra. Trädgården verkar ha varit relativt ovårdad under de senaste åren.

-jb-

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          kerstin z5-6
          Inlägg 05-08-2010, 14:09
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Ja jag rek eftersom du skriver att trädgården varit i träda ett tag .. gräv upp dem -nu i höst är perfekt gräv djupt du kommer att bli förvånad över hur stora rotklumparna är
          Dessa går tom att dela på bara de får med sig ett öga" dvs där stjälkarna ska sticka upp ur jorden .Detta ställe ska planteras mkt grunt bara nån halv cm under jord.Delar du bör snittytan torka i 12 tim innan du planerar knölen.För lite gödning är ofta inte orsak till att pioner inte blommar,utan lager på lager under åren av komposterade växtdelar och annat gör att de tillslut sitter för djupt för att orka blomma .. men lite benmjöl/ kodynga på våren i utkanten av växtplatsen , ej direkt på plantorna är förstås bra.Jag täcker mina pioner med en hink på våren när jag sprättar ut kodyngan över rabatterna

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2025, 12:22

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon