Hej! Efter att länge och väl varit här och läst har jag nu blivit medlem. Detta är egentligen inget svar... Jag behöver också hjälp. Har nyligen blivit koloniägare och därigenom rosägare. Problemet är att de ser bedrövliga ut. Vissa har inga blad alls men blommor och andra ser vissna ut. Är de bara gamla och trötta eller kan det vara något annat. Trots det myckna regnadet verkar (rabatterna) jorden mycket torr och livlös. Är det värt att försöka rädda rosorna? Jag vet inte vilken sort det är, de är ca 70-100 cm höga "rabattrosor".
Nästa problem är som nämnt ovan, jorden. I mina amatörögon ser den helt livlös ut. Snustorr och hård. Kan jag bara lägga ny jord ovanpå och försöka vända ner den? eller behövs det något radikalare? Kan jag göra det nu på sensommaren? När jag har grävt lite här och där har jag upptäckt att det finns lökar i jorden. Hittar dom upp om jag lägger på ett jordlager över? Det är mycket bar jord i rabatterna och det hoppas jag ändra på så småningom. Är det idé att lägga på gräsklipp fast det är tomt? mycket frågor och fler lär det bli...
Mycket tacksam för svar!