CITAT (EKLO @ 06-08-2010, 12:35)

Jag tillhör ju knappast dem som har trettio växlar och trikåer, men jag cyklar mycket, på min treväxlade. Både i stan till och från jobb och annat, också på landsbygden när jag har semester. Man vänjer sig efter ett tag vid att det inte är den bästa idén att hålla långt ut på högerkanten, helt enkelt för att väldigt många bilister inte ens bryr sig om att sakta ner en smula, utan blåser på tätt intill så att man är nära att fara i diket av fartvinden. Då är det bättre att hålla en bit ut i vägbanan så att bilisten tänker på att sakta in, och man själv har utrymme att svänga åt höger ett par hack.
Sen att just aftonbladetcyklisten verkar kaxig och lätt korkad är en helt annan sak...
Just det! Varför verkar så många bilister anse att alla ska flytta sig för att dom ska komma fram fort? Vissa bilister måste bara om allt, dom kan inte ligga bakom något.
Att ha tävlingscyklister som ofta susar fram i 40-50 på cykelbanor, som ofta är kombinerade gångbanor, tycker jag är dåligt. Man har ofta fullt sjå att komma fram i makligt takt på cykel på dessa då man ska samsas med gående människor, hundar, trehjulingar o barnvagnar. Dessutom finns dessa cykelbanor/gångvägar ofta bara på en sida av vägen så det är ju inte bara folk som ska åt samma håll som befinner sig på dom.