CITAT (Jan Lindgren @ 09-08-2010, 18:23)

Hej!
Som far till ett par av andra generationens invandrare så protesterar jag mot påståendena att de generellt begår mer brott än andra. Mina barn är kvalificerade forskare inom en statlig forskningsanläggning och är noggrannt kontrollerade av säkerhetspolisen. Svenska staten ha alltså ett stort förtroende för dem trots att de är andra generationens invandrare. Undrar om mitt barnbarn är accepterad som riktig svensk?
Strunta i var brottslingarna kommer ifrån. Lås in dem länge istället och utvisa de som ej är svenska medborgare.
MVH
Jan Lindgren
En klart befogad fråga!
När räknas man som svensk? Hur många generationer tar det innan man räknas som "äkta svensk"?
Är jag en riktig svensk trots att jag blev svensk medborgare så sent som 1989? Jag är född i Sverige av svensk mamma men med utlandsfödd pappa.
Eller beror det på vad man har för namn? Mitt är ju ganska svenskklingande.
Eller beror det på vilket land ens föräldrar kommer från? Min pappa var från Danmark, men det är ju lika mycket utomlands som tex Somalia.
Eller beror det på vilket land man är född i? Många som benämns som invandrare är födda i Sverige precis som jag.