Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Att sälja grönsaker och plantor, Vad kan man tjäna på småbruk?
          Lottiz
          Inlägg 11-05-2004, 13:41
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 160
          Medlem nr: 2 862

Vi är ett ungt par som drömmar om ett hus på landet. Min sambo kommer att fortsätta sitt arbete, men själv är jag sjukpensionär och letar efter alternativa inkomstkällor. En tanke är att i mindre skala odla grönsaker, örter och krukväxter/plantor.

Jag undrar nu om det finns nån som kan hjälpa mig att lista ut hur jag ska räkna på vad man kan tjäna på detta. Finns det alls något överskott efter alla utgifter kring sådd, gödsel osv? Hur stor avkastning kan man räkna med?

Finns det nånstans där jag kan hitta siffror på ex. potatis och grönsaksförsäljning, plantskolornas budget osv?

Jag vet inte ens var jag ska börja, men någonstans måste man börja så nu gör jag det här.

Tacksam för alla tankar och länkar!

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          amaira
          Inlägg 12-08-2004, 11:24
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 6 105
          Medlem nr: 3 398

Som sjukpensionär själv, har jag lite hum om "regler" och sånt, omkring extrainkomster.

Och som "prova-påare" har jag också lite erfarenhet av att försöka få inkomster av mina möjligheter, dvs, har haft både trädgård och höns och kalkoner. Plus egenhändigt gjorda teer.

Vad gäller att sälja till lokala butiker, så kan jag intyga att det ofta går bra.

Ett år sålde jag mina kantareller till Konsum här. Det var "för mycket" kantareller i skogen, och jag är själv inte så förtjust i dem. Fick bra betalt, kan jag ju säga. (minns inte vad, men jag fick halva summan för vad de säljs för, och kantareller som man köper är inte billiga, har för mig de låg på 190:- kilot eller mera det året. Var de sedan lite "regnsvällda" gick ju affärerna bättre...

Men vaddå ... några hundralappar för en dags "slit" ? Och sedan tog kantarellerna slut.

Liksom med teerna. Även om jag har gott om fina växter som "växer av sig själv", utan vare sig bekämpningsmedel eller konstgödning, så är arbetet med att plocka (vid rätt tillfälle), torka, packetera o.s.v. bra mycket större än vad som ges inkomst av.
          Och rätt som det är, invaderar insekter eller larver... eller mjöldagg.

Så fort något odlas eller föds upp i lite större kvantitet, så blir också hela systemet mer sårbart för sjukdomar och angrepp av olika slag.

Vad gäller grönsaker, så kanske "gårdsförsäljning" kan vara nåt? Men som sagt, det är en mycket tids-styrd inkomst, och när det sköras som mest, så är också marknaden som mest mättad.

Men, det finns ju olika "marknader" som man kan rikta in sig på!
          Här, fyra mil från Stockholm, finns det årligen en marknad första helgen i september, då man kan hyra ett helt eller ett halvt bord (eller mer), och sälja av sitt överskott, eller av vad man vill, hantverk eller annat.

Det har blivit en väl besökt folkfest!

Kanske finns det nåt sånt hos dig också, om du kollar upp?

Sådana inkomster behöver man ju inte skatta för.

Det är bra terapi, och sysslesättning, och man får var ute i friska luften och njuta av sitt jobb - och det är nog så man får se det.

Ska det vara någon ekonomi i det hela, så krävs det oerhört mycket arbete, och så lite till ändå, och allra helst storskalighet.

Ska det vara som företag, så lär det bli ett dygnet runt arbete...

Det småskaliga har förlorat en stor del av sin kraft för länge sedan, och inte blev det bättre med EU.

Det bästa sätter att "tjäna pengar" på det, tror jag, är att odla för sig själv! Det ger tillfredsställelse på så många olika plan, och "inkomst" kan ju också vara att sänka sin utgifter!

Vad gäller sjukpension, så är det lite olika regler beroende på vad man vill och har för planer.

En viss inkomst av bisyssla har man rätt till, utan problem. Det är ju inte precis nån större inkomst man begåvas med, som sjukpensionär.

Sjukpensionen baseras på de senaste årens årsinkomst, då man ju mestadels levt på sjukkassa, det tar ju lite tid att komma så "långt" att det blir utredningar och till slut pension. Så, de senaste årens inskomster låg för mig på ca 80% av min lön. Sedan är pensionen 60% av de åttio procenten - varsågoda och räkna själva.

(Sjukpensionär var det gamla namnet på det, numera heter det nåt annat som jag bara glömmer bort)

Sedan är sjukpensionering inte längre en "livstids-dom"! Däremot kommer ingen någonsin att fråga eller kräva - utan det är helt upp till mig att gå vidare om jag känner att jag åter kan göra det.

I så fall finns det olika möjligheter, som man bör ta kontakt med FK eller AF för att diskutera. Upp till två år tror jag kan man "prova på" att arbeta deltid, utan att förlora sin pension!!!

Det finns många möjligheter idag, jämfört med förut, och det tycker jag är bra.

Ja, som du förstår Lottiz, så tror jag inte på möjligherna, men "kvinnor kan" så fortsätt luska i det hela, utifrån dina egna möjligheter och viljor och önskningar.

Varningar har du fått så det räcker, möjligheterna känner jag inte till ...

Finns det nån företagarförening i dina trakter? Prova kontakta dem, i en del kommuner har de "nyföretagar-rådgivning", då man kan diskutera igenom sina tankar och drömmar, och få konkreta råd och visas på möjligheter och svårigheter, och ren kunskap om företagande.

Lycka till, det gäller ju att finna "sitt eget"!

/amaira.

--------------------
          Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-08-2025, 22:56

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon