Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Lemlästad häck.....
          Mia, zon 3
          Inlägg 11-08-2004, 06:58
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 491
          Medlem nr: 3 603

Hej alla....
          Eftersom sopgubbarna inte alls delar min förtjusning över lummighet har jag fått ta fram stora busksaxen..... Min karagan-häck är förmodligen ca 30 år gammal, och mycket vidlyftig. Tyvärr har den inte hållts efter på höjden, så den var väldigt "vält-benägen" också.
          Nu har jag i alla fall klippt utsidan av häcken i år, tänkte ta insidan när utsidan tätnat lite igen. Har tagit bort allt dött, vilket var MASSOR, och sedan kapat allt skadat. Resten har jag försökt ta på varierande höjder, för att få lite tätare & stadigare häck utan att förlora hela insynen. Eftersom jag fick ta in 50-100 cm på bredden blev det inte mycket grönt kvar....

Frågor nu: Jag vet att karagan lätt kommer igen om man tar ned dem HELT, men tror ni att det kommer bli några nya skott på tjocka stammar (upp till 6 cm) som man kapat högre upp?
          Bör man slänga på gödsel nu direkt efter massakern, eller vänta till våren?

Håller tummarna att det blir en häck igen, annars får jag ringa grävmaskinisten........ sad.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Mia, zon 3
          Inlägg 12-08-2004, 13:01
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 491
          Medlem nr: 3 603

Låter ganska bra i alla fall, då. Jag är tvungen att fortsätta lemlästningen längs hela utsidan, för sopgubbarna hotar med att inte hämta några sopor längs hela gatan annars.... får nog arga grannar efter mig då.... laugh.gif
          Men insidan ska jag spara till nästa/nästnästa vår, hoppas det tätnat lite på utsidan då.
          Och gödsel till våren alltså. Räcker det att skyffla in gödseln under häcken? Kanske vattna ned den? Det är grymt svårt att "mylla" för alla vassa taggar och täta rotsystem....

(Hannele - snygga bilder! Men jag fnissar när jag tänker på att försöka med första typen på min ostadiga grönmassa.... Det skulle nog se ut som plockepinn med blad på! Men om 50 år när min bokhäck börjar bli vettig höjd på.... laugh.gif )

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 31-08-2025, 17:37

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon