Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Varför misslyckas jag?
          asynja
          Inlägg 11-08-2004, 14:51
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 25
          Medlem nr: 4 037

Jag har nu provat hela sommaren att föröka syrener och kaprifoler med hjälp av sticklingar - med samma resultat. Först ser det ut att fungera och det kommer små blad, men sedan skrumpnar de bara bort...

Jag har satt ner sticklingarna på friland i kompostjord, utomhus i kruka med kompostjord och inomhus i kruka med såjord. Dessutom har jag provat att sätta dem direkt i vatten. Inget verkar fungera. Det kommer som sagt blad, men sedan skrumpnar de bort. sad.gif

Någon som har ett bra råd?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Viveka
          Inlägg 12-08-2004, 15:35
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 247
          Medlem nr: 3 673

Sticklingsförökning är faktiskt inte så himla lätt som man tror, utom med ett fåtal buskar, som verkar rota sig bara man tittar på dem, som t.ex. buxbom och snöbollsbuske. Alla växter går inte heller att sticklingföröka, men syren och kaprifol borde inte höra till dem.

Sommarsticklingar skall ha en mycket fuktig miljö, och gärna undervärme. Pröva med att trä en plastpåse över krukorna, eller använd ett miniväxthus med värmeslinga. Duscha och lufta ofta.

Avläggare är betydligt enklare, och f.a. betydligt mindre arbetskrävande. Det brukar gå att hitta en gren som man kan lägga ner på nästan alla buskar, och många sorter som är svåra att sticklingförökas rotar sig med avläggare. Luckra upp jorden ordentligt, tryck ner grenen mot marken, mer jord ovanpå och sedan en lagom stor sten för att tynga ner och behålla fukten.

Sen glömmer man bara bort det hela till nästa år. Om grenen då är rotad, skär man av förbindelsen med moderplantan, och låter den stå kvar på samma plats för att etablera sig bättre.

--------------------
          Viveka i Alingsås

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 02:50

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon