Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Fläckar på pionen!, Smittar det?
          Betty
          Inlägg 09-08-2004, 20:06
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

Jag har upptäckt en massa mörka fläckar på en av mina pioner. Är det någon sorts sjukdom? Rost? En pionvallmo som står nära är också alldeles fläckig, är den smittad av pionen?
          Upptäckte nyss att en annan pion som står nära har också några få fläckar... Hur blir jag av med detta??? sad.gif
          Titta på de sista fyra bilderna i mitt album Aktuellt Hjälp!:unsure:

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          astrid.m.s
          Inlägg 13-08-2004, 12:40
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 813
          Medlem nr: 4 157

Jag har haft mina pioner ca 12-13 år och de sköter sig själva tycker jag. Har inte gett dem någon aska eller annan näring och det kommer massor av blommor år från år. Eftersom de sköter sig själva så får de vara som de är utan speciell behandlig.

En regning sommar för 4-5 år sedan slog knopparna aldrig ut. De ruttnade helt enkelt bort så det var bara att ta bort dem. Bara någon enstaka liten blomma. Åren därpå har somrarna varit fina och pionerna likaså.
          Intressant att få veta om ni andra brukar ge era pioner näring och med vilken näring.

Satte en ny, näckrospion för två somrar sen och i år fick den tre blommor. Inte på samma ställe om de andra. Den har jag gett lite nässelvatten på försommaren.

Aska, hur mycket törs man lägga på till växterna av den? Tycker även "vanliga" blommor om aska? Skulle vara intressant att få veta vilka växter som gillar det och hur mycket. Vad kan hända om de får för mycket aska?

Askan brukar jag lägga ut bland vildhallonen i slänten och bland syrenerna.
          De är riktigt fina.

--------------------
          zon V

user posted image

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-08-2025, 02:40

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon