Jag ser inga mullbär på din lista, själv har jag Mulle (Murus accidoca, med reservation för stavning) i zon 2 och är mycket nöjd med dessa. Goda, söta bär från mitten av Juli och 2 månader framåt. I zon 1 kan du även ha svart mullbär som lär vara ännu bättre.
Tveksam till Victoria plommon, kräver mycket kartgallring. Jag skulle själv rekommendera Jubileum, men det finns kanske ännu bättre zon 1 sorter. Jubileum är dock en lite omstridd sort.
I stället för Aroma välj gärna röd Aroma, Amorosa. Samma egenskaper, men fantastiskt vacker röd färg. Om du inte bor mitt i skogen eller på en ö så skall pollinering av äpplen inte vara något problem. Sen finns det vildappel ute i skogarna.
Bigarråer finns som sk Pysslingsträd på Gisela5 grundstammen, blir ca 3,5 meter höga och kan skyddas mot fåglarna. Själv har jag bl.a den tidiga sorten Burlat. Måste dock erkänna att jag kommer inte i närheten den utlovade skörden på 8 liter, kanske beroende att trädgården ligger 500 meter från vårkalla Östersjön (Södra Storstockholm).
Krusbär Jacob är gott.
Det saknas även päron på din lista.
Tänk också på att välja friska sorter, bl.a såna som inte drabbas av frukträdkräftan.
|