CITAT (flaxss @ 17-08-2010, 22:29)

vackra växter du fått upp, dom ser ut att trivas allihop.
Trädtomaten kan du klippa ner om du tycker den blir för stor (toppa ovanför en nod, bladveck, blad), den blommar på ettåriga skott och dör inte av att klippas. dock kan den få problem med att förgrena sig oftast gör den det bara en gång per ''avklippning''. sedan mer näring och mer utrymme rötterna får desto mer växer den, så håller du in med det så växer den inte lika snabbt.
min har jag inte beskärt än (tror jag sådde den 05-06 eller nått). och min har fått en hög tillväxt i början av åren sedan saktade den ner och mest bara bildat blommor och blad (som blir mindre när den blir äldre verkar det som) men ingen massiv skotttillväxt. min är väl nu ca 2,5-3m (har inte mätt) så jag får kanske toppa den nu till hösten för att få in den. den har inte växt nämnvärt på höjden (vilket den inte gjorde förra sommaren heller). annars brukar dom få en årstillväxt på 50-150cm. istället har den nu i två somrar blommat massivt.
dock har den svårt att få frukt för den fäller mycket.
ja jag håller med om att Litchi är sega, mina har fått kanske ca 3-4blad denna sommar (sedan råkade jag också koka dom i 55-60graders värme i min drivbänk under värmeböljan och det gillade dom inte även om dom klarade sig). mina andra tropiska träd har växt mycket snabbar än dessa. exempel avokadon flera cm i veckan.
Tack för tipsen:) Ja, dom verkar trivas, nåt jag har märkt är dock att varken tamarillon, avocadon eller litchin mår bra av att stå i direkt solsken. De slokar direkt. Jag hade tidigare läst att tamarillon skulle stå så ljust som möjligt, men det gäller inte mina plantor iaf. Hela sommaren har jag haft dom en bit ifrån fönstret för att undvika för stor exponering från solen. För att inte tala om när jag försökte ställa dom på balkongen..
Jag har verkligen inte mycket vana med växter så måste fråga för att verkligen få det klart för mig.. Ifall jag skulle anse att tamarillon är på tok för lång, skulle jag kunna kapa den mitt på stammen på det sätt som du förklarade ovan eller bör man bara gör det högst upp? Har din tamarillo kvar blad långt ner på stammen eller tappar dom bladen längre ner? Jag hoppas mina också får blommor sen, och allra helst frukt!
Hehe tur att din litchi klarade sig iaf! Jag trodde plantorna skulle få röda blad eftersom de första som kom var helt röda, sedan ändrade de långsamt färg till grön. Då växer din avocado betydligt snabbare än min, min hade en liten period när den växte fort men nu har den saktat ner.