CITAT (flaxss @ 17-08-2010, 23:21)

såhär ser min trädtomat ut
tr_dtomat.jpg ( 73.85k )
Antal nedladdningar: 187
tr_dtomat1.jpg ( 88.46k )
Antal nedladdningar: 145min har alltid tappat dom nedersta bladen på hösten (blivit gula) och förra året på hösten fick den ett kraftigt angrep av någon form av mögel/svamp/rost (blev svarta fläckar, den har bara fått det en gång) så jag klippte bort alla blad.
jo dom kan vara ute i solen, alla mina är ute.
men man måste avhärda dom väldigt ordenligt för solen annars får dom väldigt allvarliga sol och blåstskador. jag sätter mina i skuggan i 2-3veckor (bakom balkongräcket) och täcker dom med väv sedan flyttas dom soligare och soligare och av med väven mer och mer. får dom skador igen sätts dom tillbaka och jag fortsätter avhärda dom. tar man det försiktigt så går det. mina trädtomat är dock förstor för att avhärda så ordenligt nu så den kan ibland få solskador i början men nytt utvecklas snabbt och den tål det tå den är så stor.
du ska inte klippa i stammar som är större än 3-4cm i dm. annars är det bara att klippa på. men risken finns som sagt att den får ett konstigt utseende om den bara vill skapa en ny gren.
Snygg tamarillo där, ser mer ut som ett träd än min. Stammen på min är helt grön men antar att den ändras o blir mer vedaktig med tiden. Du har inte råkat ut för att den får skador pga. blåst? Vill inte ens änka på vad som skulle hända om jag ställe ut min, ens i skydd från ett hus eller liknande. Här vid havet blåser det nästan alltid och de där bladen är inte små som sagt. Blir kanske lättare sen när den får mindre blad som du sa..
Ok, så vill jag att den ska förgena sig ska jag kanske göra det rätt snart då. Tack för infon

CITAT (flaxss @ 17-08-2010, 23:25)

jo min får mängder av allt. men det kan ju också vara en väderfråga exempel att karten blåste av eller nåt. för mins tår väldigt utsatt för vind. jag får se hur det går detta år.
jag har inte heller lyckas med cherimoyan nu när jag köpte nya frön, har några kvar som jag inte sått. kanske fick dåliga frön. litchi fick jag ockås upp snabbt och lätt.
Jag har en massa cherimoyafrön kvar som ligger o skräpar i en påse. Vet inte om de fortfarande gror men om du vill ha skulle jag kunna skicka några stycken.