CITAT (Överbölingen @ 17-08-2010, 23:03)

Lite anarkistiskt tänkt. Men varför skall glesbygden låta de mer tätbebygdaplatserna få så fina vägar. De behövs ju inte för där finns både tät och fungerande lokaltrafik. I glesbygd utsätts bilen dagligen för våldsdåd pga dåligt underhållna vägar. Ta bussen! OK på vardagar om man kan ta sig till busshållplatsen. På helgerna går bussarna omvänt, alltså i fel riktning. En film i veckan här. Visserligen en stor teaterbegivenhet vid Döda fallet denna sommar med Sven Volter och Kim Andersson. Den här glesbygden är inte annorlunda än övrig glesbygd.
Det vi i glesbygd lägger drivmedelsskatt på för att kunna ta osas till arbetet eller vad det nu är borde skatteväxlas med högre skatt för för orter med tät kollektivtrafik. Det är rättvis skatteväxling.
Saken är ju den att de är fler som bor i storstäderna, och därmed fler som betalar skatt för att få vägar på hemmaplan. Många vägar i norra Sverige används av så få att dom aldrig betalar sig, och då får storstadsregionerna skjuta till resterande summa. Storstadsborna är ofta ganska trötta på Robin Hood-skatter.
Men nu är det ju så att ingen ekonomiskt sinnad person vill bevara den svenska landsbygden. Den är inte lönsam, det är mycket effektivare om folk samlas i grupp i höghusområden. Det blir effektivare och kräver mindre resurser. Därför stöder inget parti landsbygden, och absolut inte miljöpartiet om nu någon trodde det. Centern gjorde det förr, men inte nu längre. För oss som bor på landsbygden är det bara att anpassa sig, vi blir allt färre och får allt mindre att säga till om. Vi får vara nöjda så länge det fortfarande är tillåtet att ens vistas utanför tätorterna.