Tror att jag förstår vad du menar Överbölingen och håller med dig i stort men tror inte på det här med homogena familjen . Menar du att det är endast de barn som växer upp i en mamma-pappa-barn familj som presterar bra i skolan / livet så håller jag inte med. Det finns ju fler konstellationer än de konventionella som också kan ge en trygg uppväxt , eller hur ?
En del förhållanden går i kras av en eller annan orsak och då kan det inte vara bra att man håller ihop bara för barnets skull och visst finns det väl barn som lever under andra förhållanden som det går bra för . Sedan håller jag med dig om att de som borde vara vuxna , för barnets skull , måste kunna samarbeta även om förhållandet spruckit.
Kan hålla med om att barn till föräldrar som byter partner ofta och , som det kan tyckas , tänker mer på sig själv än barnet kanske inte har de optimala förutsättningarna men det har heller inte de som lever i en familj som hålls ihop bara för barnens skull.
Föräldrar är inte mer än männsikor , den som byter partner ofta kanske letar efter att uppfylla det som väl närmast är en utopi , sagoslutet där alla levde lyckliga i alla sina dagar.
Skrev i tråden om intelligensklasser att jag tyckt att det varit roligt att gå i skolan och att jag fört över det till mina barn. När vår äldste son skulle börja skolan var vi där och " provade " på en dag . Där träffade jag föräldrar som inför barnen sa att de tyckte synd om dem för att de skulle bli tvungna att genomlida detta helvete som skolan var.
Hur tror ni barnen uppfattade det ? Även om man som förälder har haft problem med sin skolgång så säger man inte så inför barnen utan man stöttar dem , säger att man tycker att det är bra att de FÅR gå i skola och lära sig en massa.
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|