CITAT (Aqvakul @ 19-08-2010, 07:56)

Hemmets inställning till skolan och studier är oerhört viktig för barnets studieresultat. Det är viktigt att man som förälder har god insyn i vad som sker i skolan och upplever att man kan påverka upplägget i skolan. Tyvärr upplever de flesta föräldrar att detta blir allt svårare ju längre upp i skolsystemet man hamnar.

Men hur få föräldrar som själva tyckte att skolan var pest och pina att vara positivt inställda och delaktiga i sina barns skolgång?
Själv kan jag lugnt erkänna att jag många gånger var oerhört trött på alla krav som ställdes på oss föräldrar och vilken lättnad jag kände när dom äntligen var klara med gymnasiet. Vill nog påstå att jag ändå var mycket engagerad i mina barns skolgång men det började ju redan på dagis så det var ju 18 år man skulle engagera sig. Missade man ett föräldramöte för att man inte kunde fixa barnvakt fick man dåligt samvete. Är man dessutom heltidsarbetande och har flera barn så kanske orken helt enkelt inte räcker till för mer än det man kan hjälpa och stötta dom med i hemmet. Så kan det faktiskt vara trots att man själv inte har en negativ syn på skolan.