Svårt att beskriva smaken på Mullbär, mycket söta och "smakrika". Hos mig är det alltid någon som stiger upp tidigt på morgonen för att plocka det som mognade under natten. Dessutom levererar busken under dryga 2 månader vilket är kul (även om bären blir inte lika bra i september när det blivit kallare och mörkare ute).
Gillar Du Viktoria så är det bara att köra på med Viktoria....
Jubileums omstridighet: En del ägare har problem med pollinering. Det påstås att Jubileum är självfertil, men det verkar inte vara sant, det skall finnas en pollinerare i närheten. Jag har inga pollineringsproblem hos mig.
Jubileum kartgallrar sig själv. Men har man stora angrepp av plommonstekeln (och ev. senare plommonvecklaren) så är risken stor att det blir inga plommon över för ägaren. Om insekterna tar 50% på Viktoria så är det inget problem, då 90% skall ju gallras bort ändå.
Själv har jag lyckats få tag på insektsmedel mot plommonstekeln, men i år förstör plommonvecklaren säkert 80% av det som blivit kvar.
Å andra sidan är plommonen mycket stora och mycket goda. Hos mig smakar de bättre än Viktoria, som verkar inte trivas på mitt familjeträd (med något konstigt grundstam som heter Meritare)
Redigerat av Jan af Lisö: 20-08-2010, 07:11
|