Fiskar ja...
Jo jag hade fiskar, men de dog under den stränga vintern
Först trodde jag det var för att det kanske bottenfrös (80 cm djup) en nu tror jag att det var sumpgasen som dödade dem.
Min pappa har också damm och han tar in sina i ett akvarium som han har i uthuset under vintern. Där sover fiskarna mer eller mindre. Akvariet är av glas så man ser både isen och fiskarna.
I år hade jag inga fiskar eftersom husfasade skulle bytas ut och hela dammen skulle vara inne i ett tält utan ström i 10 veckor. Men nästa vår ska jag sätta i guldfiskar igen.
För att få ström köpte jag en utomhuskabel och utomhusförgreningsdosa. Kabeln har jag dragit längs husväggen och sen grävt ner den innuti ett gult plaströr, ca 1,5 meter ut från huset till dammen. Förgreningsdosa och kablarna har jag lagt under en kruka. Du kan se från bilden vi tog under renoveringen
http://4.bp.blogspot.com/_Iu75P2ksEa4/TC3w...ad-2-782289.jpgKabeln ner till pumpen ligger från krukan och till vänster om stenarna och sen ner i vattnet och kabeln till filtret går runt vattenfallet åt höger i kanten mellan stenarna och jorden.
I vintras drog jag ur kabeln bara som gick runt huset och lät de andra tillsammans med förgreningsdosan ligga kvar under krukan.