Jag använder engångshandske (fr Apoteket) samt svarta rejäla hundbajspåsar. Det brukar gå att plocka ca 250-300 innan handskens fingrar klibbat ihop (o påsen är full), då slängs handsken i hundbajspåsen också, som knyts ihop o läggs i frysen. Har läst nånstans att det är relativt humant att frysa ihjäl kräken, men vet ej om det stämmer.
Har reserverat en separat låda för snigel-påsarna. Den (lådan alltså) behövs ju egentligen bara några månader på sommaren. Sen saneras den och används till annat på hösten/vintern.
Påsarna ligger i frys ca 2-3 dygn, sen lägger jag dem i svarta kompost-sop-påsen (alla kommuner har nog inte det systemet, med brännvart i vita påsar o komposterbart i svarta ?). Man får dock ha dubbla svarta sop-påsar, så att det definitivt inte blir läckage i soptunnan (luktar förfärligt !). Och OM det blir läckage nångång; muta sopgubbarna, nästa gång de hämtar, med lite bullar eller kexchoklad, det gör jag ! Hänger en påse utanpå soptunnan, med ett litet papper; "Ber om ursäkt för förra svängens negativa upplevelse, kanske kan några kexchoklad muntra upp er".
Annars kan man strö sugande kattsand i botten på soptunnan, det suger upp ev läckage och slängs ju automatiskt när "gubbarna" tömmer tunnan ...
Fast kexchoklad är både trevligare och billigare

!!
Fast sopgubbarna tycker förmodligen att det är bättre med kattsand PLUS kexchoklad ...
Redigerat av omk: 20-08-2010, 20:45
Women and cats do as they please, men and dogs should relax and get used to the idea - Robert Heinlein