CITAT (*Stintan* @ 22-08-2010, 15:18)

Vad sjutton hade skolsköterskan med din dotters knäskada att göra? Det där hade du väl lätt kunnat fixa hemma. Har då aldrig hört talas om att skolsköterskor lägger sig i sånt om man inte skulle be om det av någon anledning.
Mycket otäcka saker ni verkar ha varit med om. Själv tog jag snabbaste vägen ut genom ett fönster (inte högt) en gång när en gammal farbror föll ihop på gångvägen en bit bort. Andra ställde sig bara handfallna runt om och glodde medan jag påbörjadre HLR och gastade till dom att ringa ambulans. Tyckte att det dröjde evigheter innan den kom. Tyvärr avled gubben sen i ambulansen på väg in.
Annars tänker jag mer på medmänsklighet i vardagen som man både möts av och själv visar. Ett vänligt ord eller en hjälpande hand där man ser att det behövs på ett eller annat sätt. Det behöver inte alltid vara så stort.
Hos oss skulle skolsköterskan lägga om dottern skada och det gällde att hålla den fuktig med koksaltslösn.
Min dotter hoppade på kryckor i skolan, så det var skolans ansvar att även sköta hennes skada undet tiden hon fanns där. hemma är det ju min sak.
Vårdcentralen skulle hjälpa till med omläggningar om dottern låg hemma. däri ligger ansvarsskillnaden där jag bor.
Hon, den "mycket medkänsliga" skolsköterskan hade ett årskontroll och var och en av flickorna fick gå in till henne NAKEN och hon skulle inspektera huruvida deras utveckling gick i början av tonåren.
När min dotter gick in, sa sköterskan --- du är så spinkig att du har inte utvecklats så att du skulle ha varken bröst eller mens! Min dotter tänder lätt --- du din kärring kommer inte att göra en liknade undersökning på mig en gång till! --- du måste meddela när mensen kommer, --- faasen heller, det är in privatsak, har mamma sagt.
Det var nog dessa irritationsmoment som gjorde att den kärringen fick senare sparken från den tjänsten. Detta kallas inte medmänsklighet.
Många hade råkat "illa ut" känslomässigt och att det var bekant att hon var hårthänt. ...fuchian...
Redigerat av fuchian: 22-08-2010, 14:39