Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Medmänsklighet, Vad har du gjort/fått av det?
          Anma
          Inlägg 21-08-2010, 10:24
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Lyssnade på P4 igår natt och de talade om medmänsklighet och avsaknaden av densamme.
          Kom att tänka på saker jag varit med om och blir nyfiken på vad ni minns.

För snart 10 år sedan satt jag på pendeln hem, bodde då i stockholmstrakten. Vagnen var fullsatt på sätena men bara några behövde stå. In klev en väldigt full/drogad kille, riktig missbrukare. Han hade väldiga problem och stå i vagnen. Av ett infall reste jag mig och sa till honom att han kunde ta min plats. Ni skulle sett hans tacksamhet, inte så där överdrivet översvallande, men glädjen och tacksamheten i hans ögon och det varma leendet kommer jag aldrig att glömma. Medpassagerarna tittade föraktfullt både på honom och mig, men det struntade jag i. Det märktes att killen inte fått annat än förakt från främlingar under lång tid. Fast det var så länge sen har denna lilla händelse etsat sig i mitt minne. Jag blir alldeles varm när jag tänker på hur glad han blev över att han fick sitta.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          mamamaggan
          Inlägg 22-08-2010, 10:09
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Mardrömmarna kom inte förrän ett par månader senare. Tordes inte lägga mig för att sova för då såg jag olyckan om och om igen . Såg bilen , en SAAB , utan vindruta men med vindrutetorkarna på och sedan hela förloppet .Fick sömntabletter som hjälpte lite iaf.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Rihane
          Inlägg 22-08-2010, 11:07
          Länk hit: #3

Gäster

CITAT (mamamaggan @ 22-08-2010, 11:09) *
          Mardrömmarna kom inte förrän ett par månader senare. Tordes inte lägga mig för att sova för då såg jag olyckan om och om igen . Såg bilen , en SAAB , utan vindruta men med vindrutetorkarna på och sedan hela förloppet .Fick sömntabletter som hjälpte lite iaf.

Jag var med när en nära anhörig dog och passar på att tacka Dig blomma.gif för Du skulle kunna vara en av alla dessa "änglar" som dök upp och hjälpte till i villervallan. rose.gif

Jag köpte en mask som man kan ha framför munnen på någon som behöver HLR. Kom förbi en situation en gång där det låg en man som slagit huvudet blodigt. Ambulansen var på väg. Det stod redan en kvinna där och jag tyckte det såg så läskigt ut att jag själv inte skulle vilja vara ensam där så jag höll dom sällskap. Han stank av alkohol och jag skäms att jag stod och övervägde vad jag skulle göra om han slutade andas. Förmodligen skulle jag gett honom HLR för man ska kunna leva med sig själv också. Nu slipper jag fundera på det ens, när jag har den där masken att blåsa in luft med.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 22-08-2010, 18:37
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (Rihane @ 22-08-2010, 12:07) *
          ...Jag köpte en mask som man kan ha framför munnen på någon som behöver HLR. Kom förbi en situation en gång där det låg en man som slagit huvudet blodigt. Ambulansen var på väg. Det stod redan en kvinna där och jag tyckte det såg så läskigt ut att jag själv inte skulle vilja vara ensam där så jag höll dom sällskap. Han stank av alkohol och jag skäms att jag stod och övervägde vad jag skulle göra om han slutade andas. Förmodligen skulle jag gett honom HLR för man ska kunna leva med sig själv också. Nu slipper jag fundera på det ens, när jag har den där masken att blåsa in luft med.

Hörde på radion för ett tag sen att enbart hjärtmassage (eller vad det heter, jag har aldrig gått en kurs tyvärr) nästan är lika bra som tillsammans med konstgjord andning (rätta mig om jag missuppfattade, känner mig lite osäker på om jag förstod rätt), dvs om man känner sig rädd för sjukdomar eller äcklad kan man i alla fall påbörja hjärträddning så länge.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Rihane
          Inlägg 22-08-2010, 19:22
          Länk hit: #5

Gäster

CITAT (Myosotis @ 22-08-2010, 19:37) *
          Hörde på radion för ett tag sen att enbart hjärtmassage (eller vad det heter, jag har aldrig gått en kurs tyvärr) nästan är lika bra som tillsammans med konstgjord andning (rätta mig om jag missuppfattade, känner mig lite osäker på om jag förstod rätt), dvs om man känner sig rädd för sjukdomar eller äcklad kan man i alla fall påbörja hjärträddning så länge.

Jo det är så jag har uppfattat det också. Det var kanske 15 år sedan jag gick på en HLR-kurs som mitt dåvarande jobb anordnade, jag arbetade som ingenjör så det var rätt bra av företaget att anordna en kurs som inte är givet att dom ska anordna.
          När jag köpte masken för några månader sedan passade jag på att fråga en massa. Man skulle ge hjärtmassagen mycket mer än när jag gick kursen och så fick jag en återförsäkran om att det är bättre att våga försöka än att stå med armarna i kors. När det rör sig om en HLR-insats gäller det livet...
          Har fått lära mig att numera anser man att det är bäst att en person gör hela hjärt- och lungräddning och finns det fler personer byter man av, så var det inte när jag gick min kurs.

Ska försöka se till att gå en till HLR-kurs när det går.

Citera

Inlägg i den här tråden
          Anma   Medmänsklighet   21-08-2010, 10:24
          ängsvädd   Vad fint gjort Anma :) Jag kommer inte på något j...   21-08-2010, 10:46
          Anma   En gång när vi var ute och körde såg vi på håll hu...   21-08-2010, 10:58
          Christa   En gång när vi var ute och körde såg vi på håll hu...   21-08-2010, 12:02
          fuchian   Det var en händelse som jag verkligen började tviv...   21-08-2010, 18:54
          Christa   Det var en händelse som jag verkligen började tviv...   21-08-2010, 20:42
          fuchian   Det låter fruktansvärt och så den där kommentaren ...   22-08-2010, 13:56
          zaaritha   En vän till mej-68, då hon gick på Sötåsen o jag j...   21-08-2010, 23:55
          mamamaggan   Hjälpte en kvinna ut ur en totalkvaddad bil och vi...   22-08-2010, 04:02
          torvan   Jag var med om en olycka för några år sedan. Cykla...   22-08-2010, 06:43
          Myosotis   Oj, mammamaggan, vilka mardrömmar du måste ha dröm...   22-08-2010, 08:42
          Myosotis   Mardrömmarna kom inte förrän ett par månader senar...   22-08-2010, 10:19
          Aqvakul   Hörde på radion för ett tag sen att enbart hjärtma...   22-08-2010, 18:42
          *Stintan*   Vad sjutton hade skolsköterskan med din dotters kn...   22-08-2010, 14:18
          fuchian   Vad sjutton hade skolsköterskan med din dotters kn...   22-08-2010, 14:38
          fuchian   Mammaggan, Det var då en historia du var med om. ...   22-08-2010, 14:23
          Aqvakul   Du har varit med om mycket saker du fuchian... :w...   22-08-2010, 14:27
          fuchian   Du har varit med om mycket saker du fuchian... :w...   22-08-2010, 14:43
          Gunilla T   Du har varit med om mycket saker du fuchian... :w...   22-08-2010, 17:22
          bergvallmo   För ca 15 år sedan jobbade jag natt och åkte hem v...   22-08-2010, 15:11
          ängsvädd   vad hemskt :( Du gjorde iaf allt man kunde göra fö...   22-08-2010, 15:37
          bergvallmo   vad hemskt :( Du gjorde iaf allt man kunde göra fö...   22-08-2010, 19:32
          fuchian   Var inte orolig för det. Det skulle flyttas hyllor...   22-08-2010, 17:53
          Myosotis   Hittils har det mest handlat om hemska olyckor, me...   23-08-2010, 11:38
          ängsvädd   Ååå, det var verkligen ett exempel på medmänskligh...   23-08-2010, 12:12
          Katie   För ett antal år sedan jobbade jag som avbytare på...   23-08-2010, 12:48
          skogstroll   det behövs inte så mycket för att göra nån glad. ä...   23-08-2010, 15:42
          fuchian   Skogstroll, Ja, vad är det med det att folk glor,...   23-08-2010, 18:49

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-01-2026, 22:03

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon