CITAT (Myosotis @ 22-08-2010, 19:37)

Hörde på radion för ett tag sen att enbart hjärtmassage (eller vad det heter, jag har aldrig gått en kurs tyvärr) nästan är lika bra som tillsammans med konstgjord andning (rätta mig om jag missuppfattade, känner mig lite osäker på om jag förstod rätt), dvs om man känner sig rädd för sjukdomar eller äcklad kan man i alla fall påbörja hjärträddning så länge.
Jo det är så jag har uppfattat det också. Det var kanske 15 år sedan jag gick på en HLR-kurs som mitt dåvarande jobb anordnade, jag arbetade som ingenjör så det var rätt bra av företaget att anordna en kurs som inte är givet att dom ska anordna.
När jag köpte masken för några månader sedan passade jag på att fråga en massa. Man skulle ge hjärtmassagen mycket mer än när jag gick kursen och så fick jag en återförsäkran om att det är bättre att våga försöka än att stå med armarna i kors. När det rör sig om en HLR-insats gäller det livet...
Har fått lära mig att numera anser man att det är bäst att en person gör hela hjärt- och lungräddning och finns det fler personer byter man av, så var det inte när jag gick min kurs.
Ska försöka se till att gå en till HLR-kurs när det går.