Hej
Har fött upp rashöns i närmare tjugo år och aldrig haft några större problem med hönsen på tomten.
Bor visserligen på en gård men det tror jag inte att hönsen lagt märke till. De är helst på gräsmattan. Det är ju där som vi är och höns är sällskapliga djur.
CITAT (hjert @ 25-05-2010, 19:23)

Hej, jag har en trädgård (bor i ett villaområde) på ca 1000kvm, och jag skulle gärna vilja ha höns. Jag har läst på lite både i böcker o nätet med vissa frågor får jag inte svar på och hoppas att jag kan få det här.
Det står att höns förstör i trädgården sprätter osv, men hur mkt förstör de? Äter dom upp plantor eller är det bara nyplanteringar man ska vara rädd om?
Här har hönsen först och främst gett sig på sånt som är riktigt färggrannt. Oftast smakar de bara för när de upptäcker att det inte smakar så gott som det såg ut är de intresserade längre. ngående nyplanteringar så ja, det lockar. Mest för att jorden är uppluckrad. Köp fyrkantsnät, klipp till det till en passande storlek och sätt som en båge/kupol över det nyplanterade så får det vara ifred tills plantan/plantorna satt sigSå länge man inte har någon öppen jord i rabatterna så går dom väl inte dit o sprätter o rullar sig eller?
Får de för sig att rabatten är ett litet paradis så spelar det ingen roll att det inte är en massa öppen jord. Oftast är det så att de känner sig trygga när de är inne i en lummig rabatt. Vill de vara där så börjar de säkerligen att sprätta runt men har rabatten 'satt' sig så skadas sällan växterna.Tänkte också på deras avföring om dom går runt lösa i trädgården, hur mkt om jag har ca 3 höns, kommer det vara så att jag måste gå o plocka upp efter dem eller kommer jag inte att märka av det?
Jag har både ankor och höns som traskar runt på gräsmattan. Har aldrig behövt 'städa' förutom om när fjäderfäna fått för sig att hålla till vid trappen in till huset.
Tre höns kommer inte att ge dig en massa städjobb i trädgården. Du kan istället roa dig med att umgås med dem istället.Är doften stark av hönsen, så att grannar kan tänkas störa sig?
Håller du rent hos dem i huset så kommer det inte bli nån lukt som någon kan störa sig på. Snarare kan de bli intresserade av att skaffa ett gäng med egna typpor.Jag skulle ju gärna vilja ha trevliga tama höns, tips på ras? Vilken ålder ska de va när man skaffar dem?
Raser finns det ju en uppsjö av. Vill du ha dem som trädgårdshöns i ett villaområde så är det ju trevligt om de ser söta ut för att ligga på plus för grannarna.
Silke, Dvärgkochin, Dvärg Wyandotte och Dvärg Faverolle är ju raser som alltid får folk att vända sig om och titta en extra gång. De är supertrevliga och mkt sociala. Goda ruvare om du köper hem ägg för att kläcka några kycklingar. Vem av dina grannar skulle inte kunna motstå en liten kull med fjunbollar?
Större raser som är lika trevliga som som de ovanstående är Kochin, Brahma, Faverolle, Wyandotte, Sultan, Rir.
Märk väl att de raser som jag nämnt inte är flaxiga utan många gånger lugna, trygga och sociala individer.
Skaffa gärna tre olika raser. De blir lätta att känna igen och områdets barn kommer vara roade av att prata om 'den & den hönan vars namn är.... den gjorde minsann så...'Om jag försöker skärma av tex där jag har nyplanteringar, med nät eller liknande går det? Eller är dom duktiga på att bryta sig in?
Gör som jag skrev tidigare med fyrkantsnätet så ska det nog gå bra.Ger dom sig på krukor???
Nja, det beror på vad som är i dem. Jag har mängder med krukor i min trädgård. Avskyr att rensa ogräs och då är krukor perfekt.
Det mesta ger de sig inte på. Däremot jordgubbar, smultron, småtomater & kryddväxter. Det hugger de gärna in på. Jag har det som jag är rädd om i amplar istället. Då får det vara ifred.Många frågor:) Tacksam för alla svar:)
Hoppas att detta gett dig lite hjälp på vägen.
Lycka till med ditt hönseri. Du kommer inte ångra att du skaffat lite nya familjemedlemmar.