CITAT (Gunilla T @ 24-08-2010, 20:08)

Den verksamma substansen i Myrr är väl imidakloprid. Såhär skriver man på skogsforskningens sida om imidakloprid;
http://www.skogforsk.se/sv/Om-oss/Samverka...--Fragor--svar/Imidakloprid är ett systemisk (kan tas upp och transporteras i växten) bekämpningsmedel mot skadeinsekter. Preparatet tillhör en grupp bekämpningsmedel, nikotinoider (nikotin och imidakloprid har liknande aktivitet i nervsystemet) som kan hämma överföringen av signalsubstansen acetylkolin i insektens nervsystem. Acetylkolin förmedlar nervimpulser från en cell till en annan eller till en vävnad som nerven kontrollerar. Detta sker genom att imidakloprid binder till acetylkolinmottagarna och på så vis förhindrar signaler och leder till en ansamling av signalsubstansen acetylkolin. Imidakloprid kan döda insekter både genom kontakt med preparatet eller genom att de äter av preparatet.
Både insekters och däggdjurs nervsystem har acetylkolin som signalsubstans och som blockeras av imidakloprid. Skillnaden är att de flesta känsliga mottagarna hos insekter finns i det centrala nervsystemet medan det hos däggdjur är bundet till muskler. Insekternas acetylkolinmottagare är dessutom känsligare för imidakloprid jämfört med däggdjur.
Imidakloprid anses ha låg giftighet på människa men har viss påverkan på fåglar, särskilt deras häckningsförmåga. Vissa arter är dock väldigt känsliga, exempelvis sparvar och duvor vilka reagerar med koordinationsproblem och rörelsesvårigheter. Imidakloprid är även giftigt för de flesta vattenlevande djur liksom för en del jordlevande djur såsom daggmask.
En mer vetenskaplig beskrivning hittar du här (pdf).
Men nej...

Hade precis tänkt att skriva en smått identisk tråd som denna, jag drunknar i myror här! Men daggmaskarna är mina bästa vänner så med andra ord så ska man ta det varligt med myrr. Dessutom har vi en del vattendjur här.
Om det är ok att jag kapar tråden med några följdfrågor så undrar jag om myrorna kan ställa till med någon större skada på växter etc? När det handlar om stora mängder som dyker upp överallt? Har de någon positiv funktion i trädgården? Vad är det som gör att de trivs så ohyggligt bra och poppar upp överallt?