CITAT (EKLO @ 24-08-2010, 21:23)

Men är det någonsin ett egentligt problem med myror i odlingarna - dvs äter de upp något eller förstör på annat sätt? Det är inte min erfarenhet (och inte heller Gunilla T:s om jag minns rätt).
För mig som bor i södra Bohuslän kan jag dock säga att hästmyror är ett riktigt superproblem, för de käkar upp husen. Inte kul.
Jag börjar känna att det är ett stressmoment, egentligen inte att de skulle förstöra men när man har en ett och en treåring på hemmaplan och det dyker upp myrbon överallt, under leksaker, sandlådan, ruschkanan etc, då börjar man bli stressad. Ettåringen skulle plocka ett smultron och kom knallandes med hela plantan som det kryllade myror i rötterna på. Just denna sommar har varit totalt ohygglig för jag har sprungit runt som en skållad hare och försökt få bort där barnen leker som mest, med vattenslangen...
Vet inte hur dessa bett eller vad sjutton det kallas egentligen ser ut för när jag själv råkat köra ner handen nånstans med myror så har det gjort lite ont men jag har inte lagt märke till något. Treåringen pottänas och springer nakenfis under klänningar och jag vet att hon brukar sätta sig här och var och nu var hon helt sönderbiten på ena skinkan. Myror eller ej, ingen aning. Det ska vara roligt att vara ute och den senaste månaden med alla getingar, myror och myggor börjar ta på krafterna nu...
Men myrr känns inte som ett alternativ, det skulle krävas överallt och jag vill inte bla för att ettåringen har allt i munnen och daggmaskarna nu då.