Kände att jag behövde kolla så jag plockade fram min burk. Jösses, det var inte Myrr utan Myr effekt från Neudorff. Verksam substans pyretrin. Jag har bara använt det en gång men då såg det ut att fungera. Att det marknadsförs av Miljöcenter låter lite oroväckande, det låter som om det inte skulle fungera då.
Jag är lite tveksam till att bekämpa insekter eftersom de lätt flyttar på sig men myror som är på fel ställe har jag inga skrupler mot att bekämpa. Främst då aggressiva sorter som rödmyror och stackmyror. Hästmyror i närheten av hus likaså, brorsan har lite såna runt sitt hus så jag håller på att leta efter huvudboet. Jag hade på något sätt fått in svartmyror i mitt uthus för en dag var det fullt med flygmyror inne i huset. Jag upptäckte att de hade gångar ut i omgivningen under plattorna i gången utanför. Jag bjöd på myrdosor och sen dess har det varit lugnt.
Inga myror har väl angripit några växter för de är alla rovdjur. Däremot kan man få sekundäreffekter. Bona är ofta väldränerade och torkar därvid ut jorden. Många arter håller sig med bladlöss som boskap, tuvmyrorna under jorden på växtrötter. Sen påstås det att de tar skadeinsekter vilket delvis är sant, de tar även fienderna till skadeinsekterna. Exempelvis såna som äter bladlöss.