GunillaT: Jo, jag använder grep vid större ingrepp.

Men lilla spaden när det myllas med gräsklipp och jisses vilken förändring! Vid inflytt stenhård sandjord, nu är det ett myller av daggmaskar i monsterformat så snart börjar det kännas som en Hitchcock film här. Får hoppas att det är ett extremt år i år på myrfronten. Nog för att det varit många tidigare men nu när det dyker upp överallt i gräsmattan så känns det som det spårat ur.
Gossen Ruda: Det där har jag en trädgård som ett levande exempel på. När jag hittat ett myrbo så har jag kört ner vattenslangen där och det blir ihopsjunkna gropar. Total torka. Dessutom daltar de med lössen i flädern, dock en annan form av myror.
Bassam: Jag har nu konstaterat att det är jordlöpare som frodas här också, dessa stöter man på så gott som alltid när man sticker spade i jorden men inte riktigt reflekterat över deras funktion. Nyckelpigor har det varit riktigt lite av i år, gjorde tappra dillodlingsförsök för att locka hit men nu kan jag å andra sidan konstatera att jag inte har några skadedjur på växterna förutom tvestjärtar som frodas och lössen i flädern.
En sista fundering, de senaste dagarna har jag roat mig med att sätta markväv i slänten runt mina misshandlade små buskrosor för mitt vattnande har gjort att grästillväxten har varit hysterisk och mitt rensande har lett till väldigt såriga armar plus att jag hela tiden just kommer i kontakt med en miljon ettriga små rödmyror när jag huserar där. Min strategi nu var att just sätta en markduk runt dessa i förhoppning att ta död på gräset runtomkring som hela tiden söker sig tillbaka med stormsteg. MEN, detta är väl antagligen det mest korkade jag kan göra, eller? Sandjord, markduk, mycket myror = himmelrike??! Dessa rosor kan nog få det riktigt kämpigt där nu och det kommer väl frodas där?
Förlåt för kapningen av tråden och tack för alla svaren!