Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Massor med trädgårdsfrågor
          Zaria81
          Inlägg 26-08-2010, 11:11
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 6 945

Hej

Har precis flyttat och fått några rabatter samt ett litet murat stenparti. Dessa har varit totalt igenväxtta, efter 3 dagars ogräsrensning beslöt jag för att detta var roligt och att jag vill fortsätta pyssla i den lilla trädgården, samt plantera mera. Dock är jag total nybörjade på detta med många frågor.

Vad kan man plantera nu som kan komma nästa år?

Det finns flera små rosenbuskar här, hur sköter jag dem? De ser ganska välskötta ut och blommar/har blommat massor, Gösling? När?

Stockrosor, vad gör man med dem? Har röda jättestora samt lite mindre rosa. Skall man klippa ner dem? Övervintra?

Jordgubbar, står en del plantor mitt i stenpartiet, dessa har burit frukt ser det ut som, hur sköter man dem? kan man flytta på dem? Övervintring?

Utblommad vallmo, kommer de upp nästa år? De är helt torra och där fröna sitter är helt ruttet, hur sköter jag dem?

Antar att jag även får lägga på mer jord, vilken sort? Gödsla när gör man det? Som det är ju är det vanlig jord med lecakulor i.

Finns även några växter jag inte vet namnet på jag tänkte fotografera sedan, samt några jag inte vet om det är ogräs (en klätterväxt som är överallt med vita klockformade blommor som dock hänger på rosenbuskarna)

Hoppas på att få lite tips och hjälp.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          KRT
          Inlägg 26-08-2010, 11:21
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Det mesta brukar jag låta vissna ner på hösten och när det är visset tar jag bort det. Fungerar nog med det mesta, och är enkelt att göra.
          Vallmo är nog ettåriga, men självsår sig så till den milda grad att de kan bli ogräs: OAvett vilket behöver man itne göra något alls, mer än ta bort vissna och torra blomstjälkar och blad.
          Sockrosor samam sak, låt de blomma och vissna ner, stockrosorna i vår trädgård verkar vara perenna, men jag vet att det på fröpåsar och på krukro står att de är tvååriga, antar att det beror på var man bor.

Hösten är en jättebra tid att plantera perenner och det mesta annat som man vill ha i gjorden som lökar eller träd/buskar. Så svaret är att du egentligen kan plantera allt du vill.

Et tips dock om du precis har flyttat till en ny trädgård och inte vet hur den ser ut på vår, försommar osv - gör inga stor ingrepp eller plantera en massa nytt, det kan vara så att det finns växter som inte sys just nu men som komemr till våren. Ett tips är att vänta ett år (så man sett alla säsonger) innan man börja gräva och ändra för mycket. Jag råkade gräva upp en massa nacisser och tulpaner som jag inte visste fanns förra hösten, och det var lite trist.

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 21:30

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon