[/color][quote name='Zaria81' date='26-08-2010, 12:11' post='1279744'] Hej
Har precis flyttat och fått några rabatter samt ett litet murat stenparti. Dessa har varit totalt igenväxtta, efter 3 dagars ogräsrensning beslöt jag för att detta var roligt och att jag vill fortsätta pyssla i den lilla trädgården, samt plantera mera. Dock är jag total nybörjade på detta med många frågor.
Vad kan man plantera nu som kan komma nästa år? [color="#008000"]Lökar som Tulpaner, narcisser och annat , men antagligen finns de redan då du inte var där i våras Det finns flera små rosenbuskar här, hur sköter jag dem? De ser ganska välskötta ut och blommar/har blommat massor, Gösling? När?Rosorna gör du inget med nu, i vår göder du dem med tex kogödsel
Stockrosor, vad gör man med dem? Har röda jättestora samt lite mindre rosa. Skall man klippa ner dem? Övervintra? Låt stockrosorna vissna ner och fröa av sig-de är lätta att ta bort om de blir för många, de är två åriga, men upplevs som perenna just för att de självsår sig på ung samma plats som de stått. Jordgubbar, står en del plantor mitt i stenpartiet, dessa har burit frukt ser det ut som, hur sköter man dem? kan man flytta på dem? Övervintring? tror nog det är smultron kanske ? men det kan vara annt låt vara tilll våren då vet du
Utblommad vallmo, kommer de upp nästa år? De är helt torra och där fröna sitter är helt ruttet, hur sköter jag dem? Gör inget alls , har du tillräckligt många kan du ta bort frökapslarnaAntar att jag även får lägga på mer jord, vilken sort? Gödsla när gör man det? Som det är ju är det vanlig jord med lecakulor i.Jordförbättra i vår
Finns även några växter jag inte vet namnet på jag tänkte fotografera sedan, samt några jag inte vet om det är ogräs (en klätterväxt som är överallt med vita klockformade blommor som dock hänger på rosenbuskarna) Fota gärna och skicka in hit för id Lycka till med din nya trädgård!k
Redigerat av kerstin z5-6: 26-08-2010, 12:19
--------------------
Kerstin
Ut sementem feceris, ita metes (Cicero)
|