Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hur snabbt blir de jord i en kompost?
          asali
          Inlägg 27-08-2010, 21:58
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 151
          Medlem nr: 30 105

Jag har byggt min första kompost i sommar och ska bygga flera. I den här första har vi slängt rätt mycke grenar eftersom vi röjt en massa på tomten så i ungefär halva komposten ligger de grenar som är upp till 2 cm i diameter tjock, efter de har vi slängt löv, gräsklipp, lite rötter blandat med jord o lite grönsaksavfall (potatiskal, blast från morot o dyl.) Hur lång tid kan de ta innan detta blivit jord? handlar de om flera flera år kanske?
          Om jag nu skulle mala allt i en kompostkvarn, går de mycke snabbare då?
          Vi har mycke mask i jorden och de är ju bra efter vad jag förstår.
          Hur gör man nässelvatten och hur ofta ska man vattna med de?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 28-08-2010, 07:48
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Om allt är riktigt finfördelat i kompostkvarn, det är varmt ute och komposten funkar optimalt borde det bara ta några månader för allt att omvandlas till jord.

Är det stora grenar mm. så kan det ta många år innan de har omvandlats till jord.

Grenar som är 2cm är för grova för att jag ska slänga dem i min kompost, jag har som regel att kan man inte klippa sönder grenarna i bitar med en vanlig sekatör så är de för grova för att slängas i kompost. Alla grenar jag slänger typ äppelgrenar klipper jag sönder till ca 1dm bitar, gärna mindre det måste gå att röra om ifall man ska få optimal fart på komposten är det för stora bitar går det inte att köra med luckringsstaven. Även om det bara är tunna grenar jag slänger brukar det ta många år innan de förmultnar, det gör dock inget om det är lite småpinnar i jorden då man slänger ut den.

Använder man öppen kompost tar det mycket längre tid för komposteringen än om man har kompost med lock och tätare sidor.

Redigerat av Åsa, mälardalen zon 2: 28-08-2010, 07:49

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 06:29

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon