Det ABSOLUT enklaste sättet att samla regnvatten är i en tunna direkt från stupröret, MEN det tenderar till att bli överfullt ganska snabbt = vatten på husvägg och grund. INTE BRA ...
Det finns dock en grej, man kan sätta på stupröret, som fungerar som ett sorts relä, där man kan öppna = rinner ner i tunnan, alternativt stänga = rinner ner i utkastet. Men jag tror nog att den tunnan bör man ha där man ser den varje dag, så att man kan stänga relät eller tömma ur lite vatten ur tunnan om det behövs.
Du kanske kan använda några vanliga zink-hinkar eller Kockum-hinkar (du vet, de där gula, med grön kant) ? Plantera en näckros i varje ?
Själv har jag "vattenblänk" med hjälp av vanliga Kockum-handfat. Jag har placerat vissa av dem (dvs de trasiga, med hål i botten) i närheten av buskar och häckar, så att det inte regnar rakt ner i dem, utan droppar. I dem har jag planterat ettåringar. De hela handfaten står lite öppnare, och med en pinne liggandes i. Det blir väldigt djupt för en gräshoppa eller mus om de trillar i ... Handfaten är dessutom lätta att flytta, tömma och rengöra.
Fågelbad .... Kruxet är 4 katter ...
MEN jag såg nånstans här på sidan, ett tips om att fästa kaffe-fat på armeringsjärn (tror det var med superlim) och sen trycka ner järnet i backen bara. GÖRBRA IDÉ ! Kanske skulle man kunna göra det med lite större fat, typ sopptallrikar eller lerfat. Då kan ju katterna sitta där under och sukta ....
Redigerat av omk: 29-08-2010, 01:41
Women and cats do as they please, men and dogs should relax and get used to the idea - Robert Heinlein