CITAT (Sommartorparn @ 17-08-2004, 13:41)
CITAT (Ellebo @ 17-08-2004, 12:57)
Och jag har inte märkt några andra frukträdssjukdomar på mina rosor (New dawn är ca 6-7 år så det borde ha visat sej!
Min undran gällde främst om det döda avbarkade trädet kan smitta andra fruktträd. Med kräfta exempelvis. Jag står så i valet mellan att averka och ge bättre livsbetingelser för kvarvarande och framtida träd eller använda träden som klätterställning till klängväxter.
hej igen. Jag har inte märkt någon försämring på de övriga fruktträden (varken bättre eller sämre) och jag har ca 10 gamla fruktträd som är ganska gamla tippar på minst 50 år. Trädet som är avbarkat är ju helt ent och som sagt dött och jag kan inte tänka mej hur det skulle kunna smitta. Däremot så blev det ljusare iom att jag kapade grenarna och det mår ju fruktträden bättre av. Problemet med gamla fruktträd är ju att man (jag) inte beskär så hårt som man borde (en hatt genom trädet osv). jag har ett annat tips som jag gör varje vår och det är att borsta stammen och grenarna med en stålborste för att bli av med barkfalgor, mossa m.m där svampar och smådjur kan husera. det har mina träd mått bra av. Sedan så strör jag ut vedaska runt träden, det är också bra har jag fått för mej. Jag skulle behålla träden; det är lätt att såga ner men tar år att få en lummig trädgård!