Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Har fått kolonilott, hur börjar jag?
          Singoalla
          Inlägg 28-08-2010, 19:07
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 38
          Medlem nr: 7 280

Jag fick besked idag om att jag snart kommer att få en kolonilott! Jag vet inte exakt vilken det blir, men den är garanterat rätt igenväxt. Jag vill förbereda nu i höst för att kunna odla till våren. Hur går jag enklast till väga för att röja upp på lotten?
          Min plan för hösten är röja, plantera lite lökar, plantera några rosor samt att starta en kompost. Tar tacksamt emot alla tips ni kan ge en nybörjarodlare!

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          blomkronan
          Inlägg 30-08-2010, 08:22
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem nr: 17 820

Grattis till din odlingslott Singoalla
          Det är så kul att att börja, även om det blir på hösten. Hösten är nog ändå den bästa tiden att börja på, då har man god tid på sig att planera.

På hösten kan du ju plantera en hel del... vitlök, morot, palsternacka och jordärtskocka.

Hur har du tänkt göra dina bäddar? Jag måste tipsa om att det är lättast att göra med ramar. Plana ut marken först och lägg på ramarna sen... här en länk till hur jag gjorde.
          ramar på lotten

Att ha upphöjda odlingsbäddar utan ram, fungerar ju oxå men jag upptäckte att ogräset vill ju växa på kanterna och då pajade kanten! med ram blir det enklare att dra ogräs utan att bäddarna "går sönder"

Nu har du ju inte fått lotten än... men om jorden är väldigt lerig. Blanda i gräsklippe-överkörda löv i höst.
          Jag blanda i massor!! samla minst 20 säckar hälften blanda jag i jorden hälften la jag uppepå. En bädd blev utan löv för att testa om det gav resultat.... och det gjorde det!! den bädden jag lät bli... var hur hård som helst i år och dom andra var porösa och fina smile.gif Jag kommer göra lika dant i höst, och samla löv tummenupp.gif

När du fått lotten måste du återkomma med bilder det är kul att se smile.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 09:35

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon