CITAT (flaxss @ 02-09-2010, 20:05)

hos mig har yr och smhi lika fel och rätt. men det man får tänka på är hur det lokala klimatet är där man bor.
bor du där det är utsätt för kyla eller har en skuggig jord och dåligt läge så bör du nog överväga att det kan bli frost eller markfrost. bor du där det är varmare än övriga områden och där frosten kommer sent och om du har en skyddad varm trädgård så ska du nog lita dig mer på plusgraderna.
typ det finns zon 2 som är kallare än normalt och det finns zon 2 som är mildare än normalt.
i trädgården har jag zon 1-2 åt det kallare hållet, medan här där jag bor och på min uteplats är det zon 3-4 fast åt det varmare hållet. ibland har jag varmare här än i trädgården fast den ligger i skåne zon 1-2.
lokal markfrost eller lokal frost kommer oftast i inlandet, eller i trädgårdsprat i kalla zoner i inlandet (över zon 3 klassas som kall har jag för mig). det finns ju kalla zoner utmed våra kuster som sällan är utsatta för tidiga frostnätter även om det är zon 4-6. också (som jag skrev innan) finns det zon 2-3 i inlandet som är utsatta för tidig frost.
man kan ju också hitta ett mellan värde på dom olika prognoser och rätta sig efter det.
vill du vara säker så skydda allt som är frostkänsligt.
jag kommer inte täcka nåt, men sedan vet jag att jag bor i en varm zon 3-4 och har ett ganska bra centralt läge i samhället frost i sept är ovanligt här och jag litar på tidigare år att det inte blir lokal frost även om smhi varnar för det.
Tack för en lång fundering flaxx!
Här är just nu 10,1 grad och klart. Det känns krispigt i luften så blir det inte frost så blir det nog nära. Jag har lagt över två physalisplantor men chansar på resten. Här är zon 2 men vi har haft frost vid den här tiden för några år sedan. Jag är dock osäker på om växterna stryker med vid lätt markfrost.
Har fantastiska zinnior i krukor men de står inne mellan två stentrappor och där har ju solen gassat idag så jag hoppas de magasinerar en del värme.
Bönorna sitter 3-5 meter ovanför marken så de borde inte vara så utsatta som låga bönor. Gurkorna kanske klarar att några blad går åt pipan.
Svårt beslut det här men i Rapport sa de markfrost ner till Svealand. Imorgon natt spådde de dock frost även i Götaland så då får det bli täckning.
Min sambo går upp klockan 5 så han har lovat att kolla och duscha växterna med vatten om de börjar frysa då.