|
Vad jag har hört och fått svar på, så kan man ha dom så som du har tänkt, men då får du ha en frostvarnare så att tempen inte går under+5. man kan tukta kronan rätt hårt innan vinterförvaring, så att den inte ska ta så mycket plats.
Fick även råd av en som haft sina över 8 år att efter blommingen skär hon ner den till nära Y och sätter den kala stammen hemma bakom en soffa och ge sparsamt med vatten.
i min bok nämns att man ska ventilera och lufta plantan emellanåt mot ohyra.
Om du har möjlighet att ha den i ett lite svalare rum med fönster +12-18, fortsätter den att växa men inte alls så mycket som på sommaren.
Jag hade min i garaget förra vintern där den fortsatte att blomma, men jag plockade bort visset så fort det gick och sen var den rätt ynklig tills jag tog hand om den och planterade om och tog in i rumsvärme innan jag kunde härda den till växthuset först och sedan har den stått ute hela sommaren ändå till en vecka sedan då den började stanna upp i blomningen. Nu är den i växthuset och blommorna utvecklas snabbt, men ändå är den sur på mig av någon anled ning för den har börjat tappa friska blad, både stora och små, så jag har tänkt att lyfta ut den på dagarna och in på nätterna till växthuset. Jag läste i min bok att om den är van att vara ute så länge som möjligt och täcka den med ett lakan eller en fibertyg över nätterna, men det verkar bökigt. Det finns nog många råd, beroende var man bor, så titta igenom i trädgårdssidan de inläggen om ängeln, så kan du få en bra översikt hur du kan bäst göra det själv. De är tåliga annars, men tål inte frost. ....fuchian....
|