CITAT (mimmi 1 @ 03-09-2010, 20:32)

Jag har haft min ängel i över 8 år.. (kanske var det mej du menade fuchian?) och alltid, varje år kapat ner den nästan ända ner...bara sparat ungefär 8 cm av "årets" stam, om du förstår vad jag menar? de gamla stammarna blir alldeles vedartade med tiden.. alltså år 1, kapa ner allt, spara bara nån dm.. år 2, kapa ner det som växt ut det året, spara bara nån dm... osv.
Ställer den stora krukan bakom soffan, i brist på annat utrymme, vi har inget fönster i källaren, och då blir det för mörkt. vattnar bara en liten gnutta någon gång/mån för att den inte ska torka ut helt... tar fram den i mars-april , sätter den i ny jord, och ev. större kruka, och börjar vattna. den blommar i tid, fast man tar ner den ordentligt, bara man börjar tidigt att driva på den....
I år glömde jag bort att ta fram den, så det blev inte förän i maj, så den står och blommar nu... jag har den i uterummet, så det gör ju inget...
Ja, så gör jag, och det har funkat ialla år! för ett par år sedan var den 2 m. hög och 3,5 m. bred, och hade över 65 knoppar /blommor samtidigt ! synd att jag inte hade digitalkameran då, för det var verkligen en vacker syn!!!
Ja, det var ditt svar till mig som jag hadde i huvudet, helt rätt, men när man inte håller ordning på namnen av dem som svarat kan det bli lite dubbel-bubbel, men vad gör det. Alla vi menar endast gott med våra växter och som jag nämnde till henne, så har jag inte den långa erfarenheten som du har, men det kommer att bli så också hos mig, maken städade ur det garaget där jag hadde mina växter och nu ska inget in där, enl. honom, men vi är ju två om det, och han är faktiskt facinerad av vad jag har gjort med hans 15-åriga längtan efter ett växthus, som vi satte upp 3 år sedan, men den har haft bara 2 somrars tillvaro.
Ja, det går att lära gamla hundar att sitta som det heter, men roligt är det och få dela med sig av sina erfarenheter kan man inte läsa av en bok, även att jag har många växtböcker (vinterläsning) ...

fuchian....