kapning eller ej beror på hur mycket värme ljus och näring man kan ge dom nästa år.
kapar du ner dom mycket, så måste den göra om allt den gjorde förra året, därmed kommer du får senare blommning nästa år beroende på hur mycket den utvecklas. är sommaren dålig och kall får du kanske inga blommor alls.
har man sina änglatrumpeter ute (och kanske inte har tillgång till skyddat söderläge) och glömmer ge näring regelbundet tycker jag man ska inte klippa nåt under Y-delningarna. eller om man bor där det är kallt och/eller är kort odlingssäsong.
har man däremot dom i växthus eller i uterum eller har ett bra varmt och soligt läge att ge dom ute, och om man ger dom regelbundet med näring då gör det inget att man kapar ner dom då dom hinner utvecklas och hinner blomma (hinner blomma i tid).
mina änglatrumpeter klipper jag inte ner, för jag har bara en möjlighet till att ha dom ute i ett oskyddat öst-sydöstläge som inte ger sol och värme hela dagen. hade jag kapat dom varje år så hade jag inte fått blommor. utan kapning får jag knoppar i aug och blommor i sept. de år då jag har kapat ner dom av diverse anledningar så har jag inte fått några knoppar alls. dom år jag inte har rört dom och inte klippt alls har jag fått blommor.
alltså att kapa eller ej, beror på hur mycket utrymme man kan ge dom på vintern och hur mycket sol/värme/näring/rotutrymme man kan ge dom på sommaren (under tillväxtperioden).
alltså det är inte frågan om rätt eller fel, utan frågan om vad för förutsättningar man kan ge dom och har och vad som passar en själv. för mig funkar det inte att kapa ner dom medan det gör det för andra.
Redigerat av flaxss: 04-09-2010, 15:44
|