CITAT (mimmi 1 @ 04-09-2010, 23:26)

dom behöver inte blomma senare för att man klipper ner dom hårt på hösten... det beror på hur tidigt/sent man tar fram dom och börjar driva på dom igen!
Jag har haft mina blommande mitt i sommaren, då jag har tagit fram dom i mars/april ungefär... men i år tex. så blommar dom nu, därför att jag inte tog fram dom förän i maj...(glömde bort dom

)
mina tas fram i jan-feb och sätts i fönstret under extraljus får nya blad och näring står varmt. tas ut efter att frostrisken är förbi, sätts ut ett östläge/sydöstläge. klipps inte ner och blommar i aug-sept. samma skötsel men klipps dom ner blommar väldigt lite eller inte alls (hos mig). att det inte funkar för mig att klippa ner dom är att dom har ett dåligt läge ute. imed det dåliga läget ute så hinner dom inte utvecklas till att blomma.
det beror inte på när man tar fram den (eller jo om du kan ge dom det dom vill ha såfunkar det), men det beror på hur mycket ljus och värme den får under våren-sommaren. har du dina i ett uterum får den en mer skyddande miljö (även om det är samma temp ute så blir det ändå mer skyddat). därför hinner dina utvecklas och blomma som vanligt även om du klipper ner dom helt. alla har inte uterum eller växthus att ha dom i utan har bara (som jag) möjlighet till att ha dom ute och ibland i dåliga lägen DÅ är det bättre att inte klippa ner dom för då behöver dom inte börja om varje år.
en enkelt sätt att säga detta på är - tar du fram dom i mars/april och dom har det kallt och mörkt så kommer det inte hända nåt då dom inte kommer utvecklas. är det kallt kvittar det om dom tas fram i jan eller i juni det kommer inte hända nåt.
för änglatrumpeter är det
värme, ljus, näring, vatten, rotutrymme som gör att dom blommar inte tiden dom tas fram.
kan man
inte ge dom värme, ljus, näring, vatten, rotutrymme så är det bättre att inte klippa ner dom då dom inte behöver börja om.
kan man
ge dom värme, ljus, näring, vatten, rotutrymme så klipp gärna ner dom till hälften eller mer på hösten om man så önskar och vill.
jag försöker här förklara på ett enkelt sett förklara vad som kan hända om dom klipps ner eller inte klipps ner.
som jag skrev innan finns det inga rätt och fel. utan man får göra det som passar en själv. funkar det för en att klippa ner dom varje höst så gör det! självklart.
märker en att det inte funkar när man klipper ner den, gör inte det då.
jag är verken för eller emot. utan vill bara att man ska veta vad som händer och vad som kan hända vid dom olika metoderna. jag har gjort bägge sakerna. innan när jag bodde hos mormor klippte jag ner dom varje höst (då testade jag lite och lät dom frysa ner på hösten) dessa blommade jätte mycket på sommaren. men då kunde jag ge dom ett skyddat söderläge i zon 1-2 där dom fick värme tidigt och sent på året och mycket sol. när jag bodde hos mormor så funkade det att klippa ner dom varje höst. men när jag bor här i zon 3-4 och bara kan ge dom ett oskyddat östläge så funkar det inte att klippa ner dom.
alltså jag har gjort bägge sakerna under ''alla'' år jag odlat dessa växter. och säger det igen när man vet vad som kan hända så bestämma utefter dina egna förutsättningar. det är det bästa att bestämma efter sina egna förutsättningar, lyssna på råden och bestäm vad som passar en själv
mormor förövrigt har aldrig klippt ner sina och fick gigantiska änglatrumpeter med 100-200blommor.