CITAT (flaxss @ 04-09-2010, 22:06)

kallare luft är tyngre och lägger sig under den varma luften. när det är klart väder så ökar utstrålningen till rymden och frost kan bildas (markfrost och ''luft''frost). då varmare luft är högre gör att balkonger högre upp kan få det varmare under kalla höst och vinternätter. exempel här kan det finnas fina prunkande sommarblommor på dom högsta balkongerna in i okt-nov även då det varit flera nätter med rejälare frost.
därför kan det vara +2c +3c i luften men ändå bildas frost på marken och på kalla ytor.
dalar kan då få väldigt kalla vintrar av att kalluft sipprar ner (och stannar som i en gryta). på sommaren blir det istället väldigt hett i en dal (kokande gryta).
är det däremot mulet eller regnigt under hösten och vintern blir det mildare nätter och svala/varma dagar. är det klart och högtryck på hösten/våren blir det varma dagar och kalla nätter. om det på vintern blir klart och högtryck så blir det kalla frostiga nätter och dagar, håller högtrycket i sig (som i vintras) får man väldigt kalla nätter.
på sommaren ger högtryck istället (oftast) varma/heta dagar. lågtryck (mulet och regnigt) på sommaren ger därför kalla/svala dagar.
själv har jag ca 3-6grader varmare på balkongen åretrunt än på uteplatsen. det har hänt många gånger att jag har haft frostkänsliga krukväxter på balkongen uppe på ett bord medan det varit -1c -3c på uteplatsen och på balkongtrappan och alla växter klarat sig utan skador. kallare det blir högre upp och närmre väggen sätter jag mina växter.
Tack snälla Flaxss för att du förklarade så pedagogiskt!

Jag trodde att begreppet markfrost (som nämndes) var när kylan kom underifrån. Jag säger nog bara frost helt enkelt, utan förnamn.

Ingen sån här ännu.