Min fru har hittat äppelträd i samhället där jag bor som växer förvildat i en liten dunge. Dels är det helt klart vanliga äppelträd samt ett par stora päronträd. Men sen växer utbrett som ett buskage som liksom väller över marken och med röda små äpplen som inte alls liknar vanliga ätäpplen - de är ganska små och ser väldigt friska ut, inte alls angripna på samma sätt som de större äppelträdens större frukter. Dessutom är det fullt med tornar på kvistarna. Där växer också ett litet träd med samma små frukter och med tornar.
Jag är förkyld så jag känner ingen smak för tillfället, men frukterna var mer bittra än syrliga. Jag blir överlycklig eftersom jag är intresserad av att tillverka cider, och detta äpple verkar vara otroligt bra att använda i ciderblandning - ätäpplen är jag måttligt intresserad av, min passion gäller cider. Jag längtar tills jag kan känna smak ordentligt så jag kan känna om det har hygglig arom också.
Hur är det, har även apel tornar? Om inte, kan korsningar mellan apel och vildapel ha tornar? Bladen var hårlösa och hade långa skaft, däremot fick jag inte intrycket att frukten var långskaftad.
Om jag inte vill kärnså dessa äpplen, hur ska jag då få hem ett exemplar? Jag tycker mycket om växtsättet, träden är små och även buskaget är fascinerande. Jag har en "vild" del av tomten som detta träd skulle ansluta fint till samt att jag misstänker att jag vill ha just det här äpplet och inte någon kärnsådd från det - jag misstänker som sagt att det skulle passa mycket bra i min cider.
/Bruno
|