CITAT (Christa @ 07-09-2010, 08:38)

Kan vara men hur kunde det bli is när luften var +3,6 grader som kallast? Termometern sitter visserligen vid husväggen men på norrsidan.
Jag vidhåller att jag tror att marken fortfarande avger värme. Senare på höstarna blir det lättare frost på gräset också.
marken avger värme, men det bildas fortfarande frost längst ner där den kallare luften är (den är tyngre). marken som ger värme hjälper till att hålla det tjälefritt vid dom första frostnätterna. men marken hjälper inte luften att hållas varmare (tror jag inte iallafall). klarare det är och mer utstrålning det blir kallare och mer minusgrader bildas och kylan går djupare i marken.
även om det visar frost på termometern kan det vara frostfritt under träd för att trädet har hållit tillbaka utstrålningen.
metaller leder kyla och värme bra. på sommaren blir dom varma, när det blir kalla nätter blir dom kallare än omgivningen och luftfukten fryser på metallen.

alltså det blir fortare frost på biltaken än en varmhusvägg. prova att lägg en mätare på bilen en natt och en vid husväggen och se om det blir skillnad.
annars får vi få hit en meteorolog som kan förklara närmre och kanske rättare